مقایسه تاب آوری و قدرت تحمل ابهام در ورزشکاران رشته های ورزشی انفرادی و گروهی
محورهای موضوعی :خدیجه سلمانی 1 * , جمال فاضل کلخوران 2 , حجت اله امینی 3 , علیرضا کاکاوند 4
1 - دانشگاه علوم تحقیقات البرز دانشگاه آزاد اسالمی
2 - دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران
3 - دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران
4 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه قزوین
کلید واژه: تاب آوری, تحمل ابهام, ورزشکاران انفرادی, ورزشکاران گروهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف شناخت مقایسه تاب آوری و قدرت تحمل ابهام در ورزشکاران رشته های ورزشی انفرادی و گروهی انجام شد. نمونة آماری شامل 200 نفر از ورزشکاران زن و مرد رشته های فوتبال، والیبال، تکواندو و شنا بود که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو پرسشنامه تاب آوری کانر دیویدسون(2003) و پرسشنامه قدرت تحمل ابهام مک دونالد(1970) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون، تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین ورزشکاران انفرادی و گروهی ازنظر تاب آوری و قدرت تحمل ابهام، اختلاف معناداری وجود دارد (50/0>p). همچنین ازنظر جنس نیز در بین ورزشکاران رشته های ورزشی انفرادی و گروهی در تاب آوری و قدرت تحمل ابهام، اختلاف معناداری مشاهده شد (50/0>p). با توجه به نتایج این پژوهش تاب آوری و قدرت تحمل ابهام در موفقیت ورزشکاران رشته های ورزشی انفرادی و گروهی تأثیرگذار می باشد. ازاینرو به نظر می رسد یافتن روش هایی برای کاهش ابهام در عملکرد ورزشی، ورزشکاران و مهار آن ضروری است.
The Present study aimed at comparing resilience and ambiguity tolerance in individual and group athletes. The participants consisted of 200 male and female athletes of soccer, volleyball, taekwondo and swimming who were selected by multistage random sampling method. Subjects responded to Resilience Questionnaire of Connor Davidson (2003) and Ambiguity Tolerance Questionnaire of McDonald (1975). To analyze data, Multivariate Analysis of Variance test was used. The results showed a significant difference in resilience and ambiguity tolerance between individual and group athletes (p˂0.05). Also, there was a significant difference in resilience and ambiguity tolerance between these two groups with regard to gender (p˂0.05). According to the results of this study, resilience and ambiguity tolerance influenced success of individual and group athletes; therefore, it seems necessary to find ways to reduce and control ambiguity in sport performance of athletes.
آقاجانی، سیف الله؛ نریمانی، محمد؛ آریاپوران، سعید.(1390). مقایسه کمالگرایی و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، (11)1،
83-90. انشل، مارک هوارد.(1380). روانشناسی ورزش: از تئوری تا عمل. ترجمه علیاصغر مسدد. تهران: اطلاعات.
بشارت، محمدعلی.(1386). تاب¬آوری، آسیب¬پذیری و سلامت روان. مجله علوم روان¬شناختی، 6، 383 -373.
پژوهنده، زهرا.(1391). مقایسه و رابطه ویژگی¬های شخصیت و قدرت تحمل ابهام در زنان سازگار و ناسازگار در زندگی زناشویی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج.
جلیلی، علی؛ حسین چاری، مسعود.(1389). تبیین تاب¬آوری روان¬شناختی برحسب خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. رشد و یادگیری- حرکتی ورزشی. 6، 153-131.
خباز، محمود؛ بهجتی، زهرا؛ ناصری، محمد.(1390). رابطة حمایت اجتماعی و سبک¬های مقابله، با تاب¬آوری در پسران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، (20)4، 108-123.
خدا پناهی، محمدکریم. (1378). بررسی رابطۀ سطح تهییج طلبی دانشجویان با فعالیت ورزشی، سرعت رانندگی و شرکت در مراسم مذهبی. مجله روانشناسی، 3 (9)، 33-23.
سیبرری، سمیه.(1389). اثربخشی آموزش تاب¬آوری بر کاهش پرخاشگری دختران اول دبیرستان منطقه 13 شهر تهران. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
غلامی، آویشه.(1387). رابطه بین قدرت تحمل ابهام و خلاقیت در دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه آموزش¬وپرورش ناحیه 2 شهرستان کرج سال تحصیلی( 1387-1386). پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج.
کلنی، سیمین دخت. عریضی سامانی، سید حمیدرضا. نامداری، کوروش. (1394) ویژگی¬های شخصیتی افراد دارای الگوهای رفتار کاری سالم و ناسالم. مجله روانشناسی، 19 (76)، 973-363.
محمدی، مسعود.(1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب¬آوری در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد. پایان¬نامه دکترا، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان¬بخشی، تهران .
نریمانی، محمد؛ آریان، سعید.(1386). مقایسه خودکارآمدی و تحمل ابهام در ورزشکاران گروهی و انفرادی با افراد غیر ورزشکار. حرکت، 32، 96-85 .
Abolghasemi, A., & Taklavivaraniyab, S. (2010). «Resilience and perceived stress: Predictors of life satisfaction in the students of success and failure». Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5,748-752.
Ahmadi, M. (2011). “Comparison of metacongnitive and tolerance of ambiguity in cigarette addicted persons”. Journal of Clinical Psychology, 4, 59-65. (persian).
Clary, M.C. & Rob, B. (2009).”An investigation into the relationship between tolerance of ambiguity and creativity among military officers”. Degree Doctor of Philosophy. Kansaa State University.
Conner, K.M., & Davidson, J. R. (3002). ”Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale”. Journal of Depress Anxiety, 18(2), 76-82.
Enshel, M. (1948). “Sports psychology”. Translation Mosaddad, A. (2001). Tehran: Ettelaet.
Halawani, A.H. (2012). “Comparison of sport competitive anxiety levels of Saudi Arabian national team thletes with and without disabilities in competitions”. Degree of Doctor of Philosophy in Kinesiology, University of Arkansas.
Lamberton, B., Fedorowicz & Roohani, S. (2005). “Tolerance for ambiguity and IT competency among accountants”. Journal of Information System, 19(1), 75-96.
Lane, M., & Klene, K. (2004). “The ambiguity tolerance interance interface: A modified social cognitive model for leading under uncertainty”. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(3), 69-82. http://proquest. Umi. Com.
McDonald, A.P. (1970). Revised scale for ambiguity tolerance: Reliability and Validity Psychology, 36(2), 171-176.
McLain, D.L. (1993). “The MSTAT-I: A new measure of an individual’s tolerance for ambiguity”. Educational and psychological Measurement, 53, (1), 183-189. Http://www.Elsevier.com
Nabors LA, Kichler JC, brassell A, Thakkar S, Bartz J, Pangallo J, etal, (2013).”Factora related to caregiver state anxiety and coping with a childs chronic illness”. Famsyst Health, 31 (2), 171-80.
Owen, W., & Sweeny, R.B. (2002). “Ambiguity tolerance, performance, learning and satisfaction:A research direction”. In The proceedings of ISECON,v19 (San Antonio).
Palent, J. (2007). “SPSS”. Kakavand, AR, translation (2010). The first edition, Tehran: Sarafraz.
Reivich,K.J., Seligman, E.P., & McBride,S. (2011). Master resilience training in the U.S. Army. American Psychologist, 66( 1), 25-34.
Rydell, S.T. & Rosen. F. (1996). “Measurement and some correlates of need – congition”.Psychological Reports, 19, 1303-1312.
Saeedi, Mobarake, M., & Ahmadpour, A. (2011). “Relationship oftolerance ambiguity in computer studentswith scores level of them in programming course”.Journal of Research Strategies for Education Inmedical Sciences, 5 (4); 219-222.
Salehi, Fadardi ,J., Azad, H., & Nemati, A. (2010). “The relationship between resilience, motivational structure and substance use”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 5, 1956-1960.
Seyed Mahmoodi S.J., Rahimi, Ch., & Mohammadi, N. (2013).”Psychometric properties of posttraumatic growth inventory in an Iranian sample”. J. Psychology Models Methods, 3(12): 93-108(persian).
Shakerinia Mohammad Pour M. (2010). “Relationship between job stress and resilience with burnout in female nurses”. Journal Behboud, Fourteen Years, Issuse,161-169 (persion).
Stoycheva, K. (2003). “Talent, science ancdeduca on: How we cope with uncertainty and ambiguities”. Http: /www.chaperone. sote submitted in partial fulfillment of the Requirements for the Doctor of Education Degree. Union University.
Van Zyl, H. (2010). “Resilience among middle-born children”.Magister Educationis in Educational Psychology, North –West University
Wilks, S. E. (2008). “Resilience amid academic stress: The moderating impact of social support among social work students. Advances in Social Work, 9(2), 106-125.
Yuxn, Laujt, Mak WW, Zhang, J, luiww, Zhang J. (2011). “Factor structure and psychomentric properties of the connor – Davidson Resilience Scale among Chinese adoles cents”. Compr Psychiatry. 52(2), 218-24.
Zenasni, F., Besancon, M &Lubart, T.(2006). Creativity and Tolerance Ambiguity: An empirical study. Journal of Creative Behavior. http://www.Psycho.Univ-paris5.Fr.