TI - بررسی ويژگیهای روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی JO - مجله روانشناسی JA - انجمن ایرانی روانشناسی LA - fa SN - 18808436 AU - محسن افشاری AD - دانشگاه تهران Y1 - 1397 PY - 1397 VL - 2 IS - 1 SP - 0 EP - 0 KW - مقیاس چشم انداز زمان آینده نگرش زمان پیشرفت تحصیلی تحلیل عاملی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی ويژگیهای روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده (FTPS) در دانشآموزان دبیرستانی و تعیین نقش آن در پیشبینی پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. بدین منظور تعداد 527 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونهگيری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاس چشمانداز زمان آینده و خرده مقیاس حال آیندهنگر پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ساختار مقیاس چشمانداز زمان آینده پس از چرخش واریماکس بهوضوح نشاندهندة وجود چهار عامل مستقل است که تا حد بسیار زیادی با دستهبندی هاسمن و شل(2008) از ماده ها همخوانی دارد اما در تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم خرده مقیاس بسط به بار عاملی مناسبی روی سازه چشمانداز زمان آینده نرسید که می توان نتیجه گرفت که چشم انداز زمان آینده در دانش آموزان ایرانی تنها با سه مؤلفه «ارتباط»، «ارزش» و «سرعت» مشخص می شود. همچنین نتایج حاکی از اعتبار مطلوب مقیاس بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که این سه مؤلفه بهطور معناداری قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند. UR - http://rimag.ir/fa/Article/21254 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/21254 TY _ JOURId - 21254