TI - نگرش به زمان در نوجوانان ایرانی: یک مطالعۀ کیفی JO - مجله روانشناسی JA - انجمن ایرانی روانشناسی LA - fa SN - 18808436 AU - هیمن خضری آذر AU - الهه حجازی AU - جواد اژه ای AU - مسعود غلامعلی لواسانی AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران Y1 - 1397 PY - 1397 VL - 3 IS - 1 SP - 238 EP - 255 KW - زمان نگرش به زمان نوجوانان DO - N2 - به دلیل تأثیر فرهنگ بر شکل گیري نگرش به زمان، بررسی مؤلفه های آن در جامعه ایران با شرایط فرهنگی – اجتماعی خاص خود از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر همین اساس، با روش کیفی به شیوة مصاحبه گروه کانونی و طرح نظریة داده بنیاد به بررسی چگونگی مفهوم سازی زمان و نگرش به زمان از دیدگاه نوجوانان پرداخته شد. شرکت کنندگان در پژوهش 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. پاسخ های دانش آموزان در رابطه با برداشت آنان از زمان در چهار مقولة ساعت، فشار و محدودیت، ساخته ذهن بودن و استعاره بودن زمان، طبقه بندی شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دوره های زمانی گذشته، حال و آینده نشان داد که این دوره در فرهنگ ایرانی برای نوجوانان شامل هشت مقوله آیندة مثبت، آیندة منفی، حال لذت گرا، حال منفی، حال آینده نگر، گذشتة مثبت، گذشتة منفی و پذیرش گذشته است. با مقایسه یافته های به دست آمده با پژوهش های دیگر، در مجموع می توان نتیجه گرفت که نگرش به زمان، فرهنگ وابسته است و شرایط فرهنگی - اجتماعی بر نگرش به زمان نوجوانان تأثیر دارد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/21266 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/21266 TY _ JOURId - 21266