Mendeley TY _ JOUR ID - 13970525121446163888 TI - تحليل چند سطحي ارتباط دانش‏ آموزان با مدرسه از مقطع ابتدايي تا متوسطه JO - مجله روانشناسی JA - ES LA - fa SN - 18808436 AU - رضایی شریف علی AU - قاضي طباطبايي محمود AU - حجازی الهه AU - اژه ای جواد AD - دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران Y1 - 1396 PY - 1396 VL - 4 IS - 20 SP - 0 EP - 0 KW - تحليل چند سطحي ارتباط با مدرسه دانش‏ آموزان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل مؤثر بر ارتباط دانش ‏آموزان با مدرسه در دانش ‏آموزان دختر و پسر صورت پذيرفت. به اين منظور 1701 دانش‏ آموز (574 پسر و 695 دختر) شاغل به تحصيل از 91 مدرسه به صورت نمونه گيري خوشه ‏اي طبقه اي انتخاب شدند و به پرسشنامه‏ ارتباط با مدرسه (QBS)، پرسشنامه دلبستگي به کلاس، پرسشنامه باورهاي خودکارآمدي (01-ESG)، مقياس افراد در زندگي من (LMIP) و پرسشنامه خودمهارگري پاسخ دادند؛ همچنين 17 نفر از کارکنان مدرسه به پرسشنامه‏ جوّ و وضعيت مدرسه‏ پاسخ دادند. جامعه آماري اين مطالعه، دانش ‏آموزان پايه ‏آخر مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه شهرستان اردبيل در سال تحصيل 09-9831 بودند. در اين تحقيق براي تحليل داده ‏ها از روش آماري مدل‏سازي خطي سلسله ‏مراتبي و يک مدل دو سطحي استفاده شد؛ مدل مذکور شامل دو زير مدل در سطح دانش ‏آموز و مدرسه بود. در بررسي نتايج حاصل از تحليل داده‏ ها در سطح اول متغيرهاي جنس، سن، دلبستگي به والدين، دلبستگي به همتايان، دلبستگي به کلاس، باورهاي خودکارآمدي و خودمهارگري توانايي پيش‏بيني ارتباط دانش‏ آموزان با مدرسه را دارند. در سطح دوم نيز متغيرهاي امکانات مدارس، جوّ مدارس، موقعيت مدارس و تراکم کلاسي توانايي پيش‏بيني ارتباط دانش‏ آموزان با مدرسه را دارند. ولي تعداد دانش‏ آموزان مدارس، عامل پيش‏بين معناداري براي ارتباط با مدرسه نبود. ساير يافته‏ ها بيانگر اين هستند که ارتباط با مدرسه از مقطع ابتدايي تا متوسطه در بين دانش‏ آموزان کاهش مي‏يابد. UR - rimag.ir/fa/Article/21269 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/21269 ER -