Mendeley TY _ JOUR ID - 1400061724327 TI - رابطه خودتنظیمی با تاب آوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش خودمختار JO - مجله روانشناسی JA - ES LA - fa SN - 18808436 AU - عطایی مریم AU - صالح صدق پور بهرام AU - اسدزاده حسن AU - سعادتی شامیر ابوطالب AD - دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات AD - عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران AD - دانشگاه علامه طباطبایی تهران AD - دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات Y1 - 1400 PY - 1400 VL - 2 IS - 25 SP - 170 EP - 189 KW - تاب آوري تحصيلي KW - انگيزش خود مختار KW - خودتنظيمي KW - شناخت KW - فراشناخت KW - انگيزش DO - N2 - هدف از اين پژوهش بررسي رابطه علّي خودتنظيمي با تاب آوري تحصيلي با توجه به نقش واسطه اي انگيزش خودمختار است. جامعه آماري اين پژوهش را دانشجويان کارشناسي دانشگاه هاي دولتي تهران در سال تحصيلي 97-98 تشکيل مي دادند. از اين جامعه 360 نفر انتخاب شدند. شيوه نمونه گيري به صورت تصادفي خوشه اي انجام گرفت. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه خود تنظيمي بوفارد (1995)، پرسشنامه انگيزش تحصيلي والرند (1989)، و پرسشنامه تاب آوري تحصيلي مارتين (2003) بودند. داده ها با استفاده از مدل يابي روابط علّي (تحليل مسير) مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که خودتنظيمي بر تاب آوري اثر مستقيم و معنادار دارد، به اين معني که افزايش خودتنظيمي در يادگيرندگان ميتواند موجب ارتقاء تاب آوري در آنان شود. همچنين رابطه انگيزش خودمختار و تاب آوري مستقيم و منفي است که بدليل انگيزش بيروني است و نشان دهنده آن است انگيزش غير خودمختار تاب آوري تحصيلي را کم مي کند. علاوه براين چون رابطه کل متغير خودتنظيمي کمتر از رابطه مستقيم آن با تاب آوري است، احتمال نقش ميانجي انگيزش خودمختار منتفي نمي باشد. بنابراين نه تنها تاب آوري يادگيرندگان به گونه مستقيم از طريق خودتنظيمي قابل پيش بيني است بلکه اين رابطه از طريق انگيزش خودمختار تحصيلي نيز ميانجيگري مي شود. UR - rimag.ir/fa/Article/24327 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/24327 ER -