مدل ساختاری رابطه بین کمال گرایی و گرایش به عمل زیبایی با نقش میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی
1 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم پزشکی، قم، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین مدل ساختاری رابطه بین کمال گرایی و گرایش به عمل زیبایی با نقش میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم بود که جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم در سال 1402 بود و روش نمونه گیری در این پژوهش براساس فرمول کلاین ، 240 نفر محاسبه شد و روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود ونیزروش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. نتیجه حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که مدل ساختاری رابطه بین کمال گرایی و گرایش به عمل زیبایی با نقش میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم از برازش خوبی برخوردار است. 40 درصد از پراکندگی نمرات گرایش به عمل زیبایی از طریق کمال گرایی و حمایت اجتماعی ادراک شده پیش بینی میشود. همچنین 24 درصد از پراکندگی نمرات حمایت اجتماعی ادراک شده از طریق کمال گرایی پیش بینی میشود. همچنین نتایج نشان داد که بین کمال گرایی با گرایش به عمل زیبایی در افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم رابطه وجود دارد. بین حمایت اجتماعی ادراک شده با گرایش به عمل زیبایی در افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی شهر قم رابطه وجود دارد.
The purpose of this research was to explain the structural model of the relationship between perfectionism and the tendency to practice beauty with the mediating role of perceived social support in people who refer to beauty clinics in Qom. The research method was descriptive-correlation. The result of the structural equation analysis showed that the structural model of the relationship between perfectionism and the tendency to practice beauty with the mediating role of perceived social support in people referring to beauty clinics in Qom has a good fit. 40% of the dispersion of the scores of tendency to beautify practice is predicted through perfectionism and perceived social support. Also, 24% of the dispersion of perceived social support scores is predicted through perfectionism. Also, the results showed that there is a relationship between perfectionism and tendency to cosmetic surgery in people who refer to beauty clinics in Qom. There is a relationship between perceived social support and tendency to cosmetic surgery in people who refer to beauty clinics in Qom.