نقش توانمندیهای هیجانی و شهروندی در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفهای و زمینهای پرستاران
محورهای موضوعی :
1 - گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
کلید واژه: توانمندی های هیجانی, توانمندی های شهروندی, روانشناسی مثبت, عملکرد شغلی وظیفه ای, عملکرد شغلی زمینه ای,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف تعیین نقش توانمندیهای هیجانی و شهروندی در پیشبینی عملکرد شغلی پرستاران انجام شد. بدين منظور 157 نفر بهصورت تصادفي ساده از پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سیاهه توانمندیها و ارزشها در عمل (پیترسون و سلیگمن ، 2003)، فهرست وارسی عملکرد وظیفه ای (بیرنه و همکاران، 2005) و فهرست وارسی عملکرد زمینه ای (کونوی، 1999) بودند. تحلیل ضریب همبستگی پیرسون پژوهش نشان داد که بین توانمندیهای هیجانی و شهروندی و عملکرد شغلی وظیفهای و زمینهای رابطه معنادار وجود دارد (0/001>P). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که پشتکار و راستکاری عملکرد شغلی وظیفهای و راستکاری و پیشگامی، عملکرد شغلی زمینه ای را پیشبینی میکنند. این یافته ها میتواند جهت افزایش عملکرد وظیفه ای و زمینه ای مورداستفاده قرار می گیرد.
This research has been carried out to study the role of emotional and civic strengths in predicting task and contextual performance in workers. Within this scope, 157 employees were randomly selected from the Nurses in public hospitals of Isfahan as the research sample. The instruments used in this study were the Values in Action- Inventory of Strengths (VIA-IS, Peterson & Seligman 2003), Task Performance Checklist (Byrne et al. 2005) and Contextual Performance Checklist (Conway, 1999).The analysis of r-Pearson’s correlation revealed positive relationship between the emotional and civic strengths with task and contextual performance (p<0/001). Stepwise regression results were indicated that persistence and honesty predicted task and honesty and leadership predicted contextual performance. These findings could be used in organizations to increase task and contextual performance.
براتی احمد آبادی، هاجر. (1388).رابطه ساده و چند گانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی. دانشگاه اصفهان.
تولیده، ز.، صادقی فر، ج.، نصیری پور، ا.، روشنی، م. (1395). رابطه شیوه های جبران خدمات با عملکرد شغلی در میان کارکنان پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، 14(3)، 282-290.
عریضی، سید حمیدرضا.، فراهانی، حجت اله. (1388). روش های پیشرفته پژوهش در علوم انسانی (رویکردی کاربردی). اصفهان: جهاد دانشگاهی.
نامداری، کورش. (1389). هنجاریابی آزمون توانمندیها و ارزشها در عمل(VIA-IS) و اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر سطح توانمندی های شخصیتی مراجعین افسرده خو. پایان نامه دکتری رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه اصفهان .
نامداری، کورش.، کلنی، سیمین دخت. (1393). نقش توانمندی های مذهبی در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ایو زمینه ای. مجله روانشناسی، 69(1)، 77-94.
نصیری پور، ا.، رئیسی، پ.، دلپسند، م. (1388). تاثير گردش شغلي بر عملکرد پرستاران در بيمارستان هاي تامين اجتماعي تهران. مدیریت سلامت، 12(37)، 23-28.
نویدی، فاطمه.، ادیب راد، نسترن.، صباغیان، زهرا. (1386). بررسی رابطه دلزدگی زناشویی با عوامل جو سازمانی در پرستاران زن و مرد. مجلۀ روانشناسی، 43، 275.
Avey, J. B., Luthans, F., Hannah, S. T., Sweetman, D., & Peterson, C. (2012). Impact of employees› character strengths of wisdom on stress and creative performance. Human Resource Management Journal, 22(2), 165-181.
Bright, D. S., Cameron, K. S., & Caza, A. (2006). The amplifying and buffering effects of virtuousness in downsized organizations. Journal of Business Ethics, 64(3), 249-269.
Borman, W. C., & Motowidlo, S. M. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. Personnel Selection in Organizations; San Francisco: Jossey-Bass, 71.
Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997).Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human performance, 10(2), 99-109.
Byrne, Z. S., Stoner, J., Thompson, K. R., & Hochwarter, W. (2005). The interactive effects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 326-338.
Campbell, J. P., McCloy, R. A., Oppler, S. H., & Sager, C. E. (1993). A theory of performance.In N. Schmitt &W. C. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 35–70). San Francisco: Jossey-Bass.
Campbell, J. P., McHenry, J. J., & Wise, L. L. (1990). Modeling job performance in a population of jobs. Personnel Psychology, 43(2), 313-575.
Conway, J. M. (1999). Distinguishing contextual performance from task performance for managerial jobs. Journal of Applied Psychology, 84(1), 3.
Cosentino, A. C., & Solano, A. C. (2012). Character strengths: A study of Argentinean soldiers. The Spanish Journal of Psychology, 15(01), 199-215.
Cameron, K. S., Bright, D., & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Behavioral Scientist, 47(6), 766-790.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The” what” and” why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Gander, F., Proyer, R. T., Ruch, W., & Wyss, T. (2012). The good character at work: An initial study on the contribution of character strengths in identifying healthy and unhealthy work-related behavior and experience patterns. International Archives of Occupational and Environmental Health, 85(8), 895-904.
Giacalone, R. A., & Greenberg, J. E. (1997). Antisocial behavior in organizations. Thousand Oaks: Sage Publications.
Herman, S. M. (1971). Toward a more authentic manager. Training & Development Journal, 25(10), 8–10.
Hollinger, R. C., & Clark, J. P. (1983). Theft by employees. Lexington, MA: Heath.
Karremans, J. C., Regalia, C., Paleari, F. G., Fincham, F. D., Cui, M., Takada, N., ... & Uskul, A. K. (2011). Maintaining harmony across the globe the cross-cultural association between closeness and interpersonal forgiveness. Social Psychological and Personality Science, 2(5), 443-451.
Kashdan, T. B., Julian, T., Merritt, K., & Uswatte, G. (2006). Social anxiety and posttrau-matic stress in combat veterans: Relations to well-being and character strengths. Behaviour Research and Therapy, 44(4), 561-583.
Matthews, M. D., Eid, J., Kelly, D., Bailey, J. K., & Peterson, C. (2006). Character strengths and virtues of developing military leaders: An international comparison. Military Psychology, 18(S), S57.
McGovern, T. V., & Miller, S. L. (2008). Integrating teacher behaviors with character strengths and virtues for faculty development. Teaching of Psychology, 35(4), 278-285.
Motowidlo, S. J. (2003). Job performance. In W. C. Borman, D. R. Ilgen, & R. J. Klimoski(Eds.), Handbook of psychology: Vol. 12. Hoboken, NJ: Wiley.
Park, N., & Peterson, C. (2003). Virtues and organizations. In K. S. Cameron, J. E. Dutton, & R. E. Quinn (Eds.), Positive organizational scholarship: Foundations of a new discipline (pp. 33–47). San Francisco: Berrett-Koehler.
Peterson, C., & Park, N. (2006). Character strengths in organizations. Journal of Organizational Behavior, 27(8), 1149-1154.
Peterson, C., Park, N., Hall, N., & Seligman, M. E. (2009). Zest and work. Journal of Organizational Behavior, 30(2), 161-172.
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press.
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2003). Character strengths before and after September 11. Psychological Science, 14(4), 381-384.
Pollay, D. J. (2006). Strengths profiles of leaders in organizations. Unpublished masters thesis, University of Pennsylvania.
Rotundo, M., & Sackett, P. R. (2002). The relative importance of task, citizenship, and counterproductive performance to global ratings of job performance: A policy-capturing approach. Journal of applied psychology, 87(1), 66.
Rust, T., Diessner, R., & Reade, L. (2009). Strengths only or strengths and relative weaknesses? A preliminary study. The Journal of Psychology, 143(5), 465-476.
Sarros, J. C., Cooper, B. K., & Hartican, A. M. (2006). Leadership and character. Leadership& Organization Development Journal, 27(8), 682-699.
Sosik, J. J., Gentry, W. A., & Chun, J. U. (2012). The value of virtue in the upper echelons: A multisource examination of executive character strengths and performance. The Leadership Quarterly, 23(3), 367-382.
Spreitzer, G.M. & Sonenshein, S. (2003). Positive deviance and extraordinary organizing. In Cameron, K.S., Dutton, J.E and Quinn, R.E. (EDs.) Positive Organizational Scholarship: Foundations of a new discipline. San Francisco: Berrett-Koehler.
Spreitzer, G.M., & Sonenshein, S. (2004). Toward the construct definition of positive deviance. Ameican Behavioral Scientist, 47(6), 828-847.
Spreitzer , G., Sutcliffe, K., Dutton , J., Sonenshein, S., & Grant, A. m. (2005). A socially embedded model of thriving at work. Organization Science, 16(5), 537-549.
Thun, B., & Kevin Kelloway, E. (2011). Virtuous leaders: Assessing character strengths in the workplace. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l’Administration, 28(3), 270-283.
Witt, L. A., Kacmar, K. M., Carlson, D. S., & Zivnuska, S. (2002). Interactive effects of personality and organizational politics on contextual performance. Journal of Organizational Behavior, 23(8), 911-926.