مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616The Features of Emerging Adulthood Developmental Stage in Iranian University Students: Culture and Gender بررسی کیفی ویژگی های دوره تحولی ظهور بزرگسالی در دانشجویان ایرانی: فرهنگ و جنسیت331faمحمدعلینقی زادهدانشگاه تهراننرجسلاریدانشگاه تهرانالههحجازیدانشگاه تهرانکیوانصالحیدانشگاه تهران2021616The purpose of this study was to identify the features of emerging adulthood developmental stage (from 18 to 29 years old) in Iranian university students and investigate the role of gender in perception of these features. By employing criterion sampling, 15 persons (M=23.26, 8 males and 7 females) were selected from 18-29-year-old university students/graduates who were living in Tehran in 2017. All participants were subjected to a semi-structured interview. Analyzing the data by employing the phenomenological method and Colaizzi’s seven-step strategy indicated seven features, including Agency formation, Identity formation, Confusion, Optimism, Feeling in-between, Instability, and the need for intimacy. Results also showed that there were some differences between males and females in Agency formation, Confusion, Instability, and the need for intimacy. The results of this study emphasize the need to review the knowledge of the young age period in Iranian culture and provides hints in this regard.هدف پژوهش حاضر شناسايي ويژگي هاي دوره تحوّلي ظهور بزرگسالي (18 تا 29 سال) در دانشجويان ايراني با توجه به عامل جنسيت است. بر اين اساس، با استفاده از نمونه گيري ملاکي، 15 نفر (8 پسر و 7 دختر با ميانگين سني 23/26) از دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه ساکن شهر تهران که در سال تحصيلي 1395-96 در بازه سني 18 تا 29 سالگي قرار داشتند انتخاب شده و به صورت انفرادي و با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته، مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحليل کيفي داده ها با استفاده از روش پديدارشناسي و راهبرد هفت مرحله اي کُلايزي، به شناسايي هفت ويژگي شامل شکل گيري عامليت، هويت يابي، احساس سردرگمي، خوش بيني نسبت به آينده، ادراک وضعيت بينابيني، بي ثباتي و احساس نياز به صميميت انجاميد. همچنين نتايج پژوهش نشان داد که در برخي زير مقوله هاي مرتبط با شکل گيري عامليت، احساس سردرگمي، بي ثباتي و احساس نياز به صميميت تفاوتهايي ميان دو جنس قابل مشاهده است. نتايج اين پژوهش بر لزوم بازنگري در شناخت از دورة سني جواني در فرهنگ ايراني تأکيد مي کند و رهيافت هايي را در اين باره ارائه مي دهد. http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22254مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616Relationship between Moral Conscientiousness and Achievement Goal: The Mediating Locus of Controlرابطه اخلاق وظيفه گرا و اهداف پيشرفت: نقش واسطه اي منبع کنترل3249faمحسنآربزیدانشگاه شیرازفرهادخرماییدانشگاه شیراز2021625This study aims to examine the relationship between moral conscientiousness and goals of progress with source-mediated control. This research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study consisted of undergraduate students of Shiraz University, from which 440 students (221 girls) and (219 boys) were selected through multistage cluster random sampling. They responded to task-oriented ethics questionnaires, locus of control, and goals of progress. To respond to the research hypotheses, path analysis was used in structural equation modeling. The results showed that although conscientious and trustworthy with all three achievement goals performance approach, mastery approach & mastery avoidance Have a positive and significant relationship; But with performance approach the relationship is greater. The results also showed that locus of control can mediate the relationship between moral conscientiousness and achievement goal. The results of this study contribute to the development of theoretical knowledge about the antecedent role of moral conscientiousness and locus of control in relation Achievement goal. Also, in practical terms, the implication of the research results is that by moral character, conscientious, and trustworthy (locus of control) can help develop appropriate development goals.پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه اخلاق وظيفه گرا و اهداف پيشرفت با واسطه گري منبع کنترل به انجام رسيده است. اين پژوهش به روش توصيفي- همبستگي انجام گرفت. جامعه آماري پژوهش شامل دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه شيراز بودند؛ که از آن ميان 440 دانشجو (221 دختر) و (219 پسر) به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه هاي اخلاق وظيفه گرا، منبع کنترل و اهداف پيشرفت پاسخ دادند. جهت پاسخگويي به فرضيه هاي پژوهش از تحليل مسير در مدل يابي معادلات ساختاري استفاده گرديد. نتايج نشان داد که اگرچه وظيفه شناسي و معتمد بودن با هر سه هدف پيشرفت عملکردگرايي، تبحرگرايي و تبحرگريزي رابطه مثبت و معني دار دارند؛ امّا با هدف عملکردگرايي ميزان رابطه بيشتر است. همچنين نتايج نشان داد که منبع کنترل مي تواند در رابطه بين اخلاق وظيفه گرا و اهداف پيشرفت واسطه گري کند. از ديگر نتايج اين پژوهش مي توان به رابطه معني دار منبع کنترل دروني و بيروني با هر سه هدف پيشرفت حاضر در پژوهش اشاره کرد. نتايج اين پژوهش به توسعه دانش نظري در مورد نقش پيشايندي منش هاي اخلاقي و منبع کنترل در رابطه با اهداف پيشرفت کمک شاياني مي کند. همچنين به لحاظ کاربردي، تلويح نتايج پژوهش آن است که با آموزش منش هاي اخلاقي وظيفه شناسي و معتمد بودن و بازآموزي اسنادي (منبع کنترل) مي توان به رشد اهداف پيشرفت مناسب کمک نمود.http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22259مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616Explain the Mindfulness Based on Emotion Regulation and Behavioral Inhibition-Activation Systems in University Studentsتبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان5066faعلینوذریدانشگاه بوعلی سینامهران فرهادیدانشگاه بوعلی سینامسیبیارمحمدی واصلدانشگاه بوعلی سینا2021625The present study aimed to explain the mindfulness with due attention to emotion regulation and Behavioral Inhibition/Activation Systems among university students. The statistical population of this study is all university students of Bu-Ali Sina University in Hamadan in the academic year 2018-2019. 373 subjects were selected by Convenience sampling method sampling method. Students completed Fariburg mindfulness questionnaire, Caro & White behavioral inhibition/ activation systems questionnaire, and Gross & John Emotion regulation Strategies Questionnaire. Pearson correlation and Structural equation modeling were used for data analysis were used To analyze the data. The results showed that behavioral inhibition system has a direct negative effect on Mindfulness (P<0/01). The behavioral activation system has a direct positive effect on mindfulness(P <0/01). Reassessment of excitement has a direct positive effect on mindfulness (P <0/01). Emotional suppression has a direct negative effect on Mindfulness. (P <0/01). According to the findings, it can be concluded that behavioral activation inhibitory system and re-evaluation and Emotional suppression are variables that determine levels of mindfulness. The proposed model has a good fit with the data.هدف از پژوهش حاضر تبيين ذهن آگاهي بر اساس تنظيم هيجان و فعاليت نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري در دانشجويان بود. طرح پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعة آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان درسال تحصيلي 98-97 بود. تعداد 373 دانشجو به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و پرسشنامههاي ذهن آگاهي فرايبورگ، نظام هاي بازداري- فعالسازي رفتاري کارو و وايت و پرسشنامه راهبردهاي تنظيم هيجان گروس و جان روي آنان اجرا شد. براي تحليل دادهها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد که نظام بازداري رفتاري بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). نظام فعالسازي رفتاري بر ذهنآگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). ارزيابي مجدد هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و مثبت دارد (0/01>p). سرکوبي هيجان بر ذهن آگاهي اثر مستقيم و منفي دارد (0/01>p). بر اساس يافته ها مي توان نتيجه گرفت که نظام بازداري- فعالسازي رفتاري و ارزيابي مجدد و سرکوبي هيجان متغيرهاي هستند که تعيينکنندة سطوح ذهن آگاهي است. مدل پيشنهادي از برازش مطلوبي با داده ها برخوردار بود.http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22260مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616The Investigating the Factor Structure and Psychometric Characteristics of Extramarital Affairs Proneness Scale in Femalesبررسي ساختار عاملي و ويژگي هاي روانسنجي مقياس استعداد روابط فرازناشويي در زنان6797faنسیمظفر قلیزادهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهعلیخادمیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهرضاتسبیح سازان مشهدیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه202172The purpose of the present study was to investigate the Factor Structure and Psychometric Characteristics of Extramarital Affairs Proneness Scale in females. This research have done using mixed-method in two qualitative and quantitative sections. In the qualitative section of the research, expert interviews included 7 experts on family and Couples therapy were conducted using structured interviews and semi -structured interviews that led to the extraction of primary indicators.The method of research in the quantitative part was descriptive –correlation. The statistical population included married females in Urmia in 2017, and 1000 of these females were selected by available sampling. The tools of the present study were Extramarital Affairs Proneness Scale (EAPS) and Marital Happiness Scale (MHS). Exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Based on exploratory factor analysis, five factors were identified: Family Properties, media, Sexual behavior style, Personality Traits and cognitive. Overall, the extracted factors accounted for 51/56% of the total variance of the test. Content validity, Structural validity and confirmatory factor analysis were used to determine the validity. Fit indices in confirmatory factor analysis model, confirmed validity of this attitude scale. Its reliability through the Cronbach’s alpha coefficient was 0.88 obtained. Based on the findings Extramarital Affairs Proneness Scale is a valid and reliable tool and can be used in clinical and research situations.هدف پژوهش حاضر تعيين ساختار عاملي و ويژگي هاي روانسنجي مقياس استعداد روابط فرازناشويي در زنان بود. اين تحقيق با استفاده از روش تحقيق آميخته در دو بخش کيفي و کمّي انجام شد. در بخش کيفي مصاحبه هاي تخصصي با گروه هفت نفره اي از صاحب نظران در زمينه خانواده و زوج درماني با استفاده از مصاحبه ساختار يافته و نيمه ساختار يافته انجام شد که منجر به استخراج شاخص هاي اولية مفهومي شد. روش پژوهش در بخش کمّي، توصيفي- همبستگي بود. جامعة آماري پژوهش شامل کلية زنان متأهل ساکن شهر اروميه در سال 1396 بود که به صورت اوليه 1000 نفر از اين زنان با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و 859 پرسشنامه معتبر تشخيص داده شدند. ابزار پژوهش شامل مقياس استعداد روابط فرازناشويي (EAPS) و خرسندي زناشويي (MHS) بود. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل عاملي اکتشافي و تأييدي استفاده شد. بر اساس تحليل عاملي اکتشافي پنج عامل مشخصات خانوادگي، رسانه اي، سبک رفتار جنسي، شخصيتي و شناختي استخراج شد. در مجموع عامل هاي استخراج گرديده، توانستند 51/56 درصد از واريانس کل آزمون را تبيين کنند. براي بررسي روايي پرسش نامه از روايي محتوا، روايي سازه و تحليل عاملي تأييدي استفاده شد. شاخص هاي برازش مدل در تحليل عاملي تأييدي روايي اين مقياس را مورد تأييد قرار داد. اعتبار آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ برابر با 0/88به دست آمد. بر اساس يافته ها، مقياس استعداد روابط فرازناشويي ابزاري روا و معتبر است و ميتوان از اين ابزار در موقعيتهاي باليني و پژوهشي استفاده کرد.http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22266مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616Model of Contrast Avoidance of Generalized Anxiety Disorder in People with Symptoms of Generalized Anxiety Disorder تدوین مدل اجتناب متضاد در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر98117faمعصومهشفیعیدانشگاه لرستانفاطمهرضاییدانشگاه لرستانمسعودصادقیدانشگاه لرستان202174The aim of this study was to develop a model of of contrast avoidance of Generalized anxiety disorder in people with symptoms of Generalized anxiety disorder. .The present study is a correlation of structural equation modeling, The statistical population included 457 individuals with symptoms of generalized anxiety disorder. And questionnaires Neuroticism, interpersonal problems, Contrast Avoidance of Worry and generalized anxiety were used. Data were analyzed using structural equation And were analyzed using AMOS and SPSS software. the results showed that The proposed model fits well. In this model, neuroticism, interpersonal problems, and Contrast Avoidance of Worry had a direct and significant effect on the symptoms of generalized anxiety disorder. But Childhood Trauma and Emotional Contrast Avoidance did not have a direct and significant effect on the symptoms of generalized anxiety disorder. Interpersonal problems and Contrast Avoidance of Worry also significantly mediated between neuroticism and symptoms of generalized anxiety disorder and Interpersonal problems and Contrast Avoidance of Worry significantly mediated between childhood trauma and symptoms of generalized anxiety disorder. According to the research findings, the symptoms of generalized anxiety disorder are affected by childhood trauma, neuroticism, interpersonal problems, and Contrast Avoidance of Worry.پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اجتناب متضاد اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری است، جامعه آماری شامل، 457 نفر از افراد دارای علایم اختلال اضطراب فراگیر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و از ابزارهای آسیب های دوره کودکی، روان آزردگی، مشکلات بین فردی، اجتناب متضاد از نگرانی، اجتناب متضاد هیجانی و اضطراب فراگیر استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است. در این مدل روان آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری داشتند، ولی آسیب های دوره کودکی و اجتناب متضاد هیجانی بر علایم اختلال اضطراب فراگیر اثر مستقیم و معناداری نداشتند، همچنین مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معناداری بین روان آزردگی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند و مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی به طور معنی داری بین آسیب های دوره کودکی و علایم اختلال اضطراب فراگیر میانجیگری کردند. بر اساس یافته های پژوهش علایم اختلال اضطراب فراگیر تحت تأثیر آسیب های دوران کودکی، روان آزردگی، مشکلات بین فردی و اجتناب متضاد از نگرانی قرار دارد.http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22268مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616Explaining Theoretical Foundations and Practical Application of “Systemic Behavior Modifying Technique”: Providing a New Technique in Counseling and Psychotherapy تبيين مباني نظري و عملي فن تغيير رفتار سيستمي: ارائة يک فن جديد در مشاوره و روان درماني118149faمحمدخدایاری فرددانشگاه تهرانمحمدحسنآسایشدانشگاه تهران202175Given the importance and impact of individual’s behavior in his lifestyle and his quality of interpersonal interactions, and considering some patients’ complaints about dangers of some of their or their family members’ behaviors, it is essential to use techniques to change behavior of clients by psychotherapists and family therapists. In the current paper, the “systemic behavior modifying”, a new technique in psychotherapy, has been introduced. After explaining the theoretical fundamentals of the “systemic behavior modifying technique”, the way of practical application and its steps in the counseling and psychotherapy process has been explained; then, 3 clinical case reports of the application of this technique has been described. This study was a single case study and its design was A-B. visual analysis of graphed data and qualitative analysis of the interview with the samples showed a significant effect of this technique on the dysfunctional behaviors of the subjects. The family therapists can use this technique in their individual psychotherapy or family therapy so as to change the ineffective behaviors of the clients to shape effective behaviors.با توجه به اهمیت و تأثیر رفتار هر یک از اعضای خانواده در سبک زندگی و کیفیت تعاملات بین فردی و با توجه به شکایت برخی مراجعان از کژکاری برخی رفتارهای خود یا سایر اعضای خانواده، ضرورت به کارگیری فنونی در جهت تغییر رفتار مراجعان توسط روان درمانگران و خانواده درمانگران ضروری است. در این مقاله فن «تغییر رفتار سیستمی» به عنوان فن جدیدی در مشاوره و رواندرمانی، معرفی شده است. در این پژوهش پس از تبیین مبانی نظری «فن تغییر رفتار سیستمی» شیوۀ کاربرد عملی و اجرای گام های آن در فرایند مشاوره و رواندرمانی توضیح داده شده، سپس درمان سه نمونۀ بالینی از طریق کاربرد این تکنیک به صورت طرح تک آزمودنی از نوع AB مطالعه و گزارش شده است. ابزار پژوهش شامل چک لیست محقق ساخته و مصاحبه بود. تحلیل چشمی و تحلیل کیفی حاصل مصاحبه با نمونه ها حاکی از اثربخشی معنادار این فن بر روی رفتارهای ناکارآمد آزمودنی ها بوده است. نتیجه اینکه روان درمانگران می توانند این تکنیک را در مشاوره و روان درمانی فردی یا خانوادهدرمانی با هدف تغییر رفتارهای ناکارآمد مراجعان به رفتارهای کارآمد و سازگارانه به کار گیرند. http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22269مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمجله روانشناسی188084362512021616The Relevance of Child’s Attitude toward Father and Borderline Personality Organization: The Mediator of Object Relations ارتباط نگرش فرزند نسبت به پدر و ساختار شخصيت مرزي: نقش واسطه اي روابط موضوعي150167faبهنازعباسی راددانشگاه ازاد اسلامی واحد قمنادر منیر پوردانشگاه ازاد اسلامی واحد قمحسنمیرزاحسینیدانشگاه ازاد اسلامی واحد قم202176The present study aims to Explaining model of Borderline Personality Organization on the basis of Primary Object Relation and of attitude to father. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of all undergraduate students of University in Tehran in the school year they were in 2017- 18. For this purpose, 250 of these students were selected using multi-stage cluster random sampling. In order to collect data, the Subject Relations Questionnaire (1995), The Kernberg Personality Inventory Questionnaire (IPO), Child’s Attitude toward Father Scale (CAFS) were used to analyze the data. A structural equation modeling was used. The results showed that %22 of the dispersion of the scores of Borderline Personality Organization was explained indirectly through the Primary object relation. In addition, the results of this study, estimating the structural model in which Child’s Attitude toward Father as an in-depended variable and object relations were introduced into the mediator, showed that this model explains %22 of Borderline Personality Organization .thus , the negative function of father as a reference to power in the triple relations of mother - child - father during the pre - oedipus period can form the Borderline Personality Organization in adulthood . The Borderline Personality Organization indirectly could be interpreted by Child’s Attitude toward Father via primary object relations and personality organization.پژوهش حاضر با هدف تبيين سازمان شخصيت مرزي براساس روابط موضوعي اوليه و نگرش فرزند نسبت به پدر انجام شد. اين پژوهش از نوع توصيفي بود که به روش همبستگي انجام شد. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد دانشگاه هاي تهران در سال تحصيلي 98-1397 بود، که 441 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. شرکت کنندگان سياهه هاي روابط موضوعي، سازمان شخصيت مرزي و مقياس نگرش نسبت به پدر را تکميل کردند. مدل يابي معادلات ساختاري با استفاده از داده هاي بدست آمده از پرسشنامه ها انجام شد. نتايج نشان داد که نگرش نسبت به پدر به طور مستقيم 0/03 درصد و به واسطه روابط موضوعي 0/22 درصد از ساختار شخصيت مرزي را تبيين مي کند. در مجموع، برآورد مدل ساختاري که در آن نگرش فرزند نسبت به پدر متغير پيش بين و روابط موضوعي به عنوان متغير ميانجي وارد مدل شدند، نشان داد که اين مدل 22 درصد از ساختار شخصيت مرزي را تبيين مي کند. بنابراين مي توان چنين نتيجه گيري نمود که سازمان شخصيت مرزي تنها به صورت غيرمستقيم و از طريق روابط موضوعي اوليه، توسط نگرش نسبت به پدر به صورت منفي تبيين مي گردد. لذا عملکرد منفي پدر به عنوان مرجع قدرت در روابط سه گانه مادر- کودک- پدر در دوره پيش اديپ مي تواند باعث شکل گيري ساختار مرزي در بزرگسالي شود.http://Iranapsy.ir/fa/Article/Download/22271