• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ساخت و اعتبار یابی مقیاس اهمال‌کاری در نماز
        محمدرضا اسدی یونسی مرتضی  پردل سید علیرضا قاسمی
        <p>برپایی نماز ضمن برقراری ارتباط باخدا، باعث ایجاد آثار روانی و جسمانی مثبتی در فرد نمازگزار می&zwnj;شود. باوجود این آثار ارزشمند جسمانی و روان&zwnj;شناختی نماز برای انسان، به&zwnj;طور مکرر مشاهده می&zwnj;شود که بسیاری از افراد در سنین مختلف از کودکی تا بزرگ&zwnj;سالی، چکیده کامل
        <p>برپایی نماز ضمن برقراری ارتباط باخدا، باعث ایجاد آثار روانی و جسمانی مثبتی در فرد نمازگزار می&zwnj;شود. باوجود این آثار ارزشمند جسمانی و روان&zwnj;شناختی نماز برای انسان، به&zwnj;طور مکرر مشاهده می&zwnj;شود که بسیاری از افراد در سنین مختلف از کودکی تا بزرگ&zwnj;سالی، در برپایی نماز و اقامه آن اهمال ورزیده و جدیت لازم را ندارند.باعنایت به اینکه شیوه سنجش یک سازه مانند اهمال&zwnj;کاری در نماز، نقش مهمی در نتایج پژوهش&zwnj;های پیرامون آن و به&zwnj;تبع آن کاربردهای مداخلاتی حاصل از آن دارد و تاکنون مقیاسی برای این سازه مورد ساخت و اعتباریابی قرار نگرفته است، پژوهش حاضر به&zwnj;منظور ساخت و اعتبار یابی مقیاس عمومی اهمال&zwnj;کاری در نماز انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و ساخت ابزار بود و در چهارمرحله شامل گردآوری و تعیین موضوع&zwnj;ها یا منابع اهمال&zwnj;کاری، اجرای آزمایشی پرسشنامه برای تعیین روایی (CVI)، بررسی و انتخاب سؤالات پرسشنامه و اعتبار یابی فرم نهایی پرسشنامه انجام گرفت. مجموعاً نتایج پژوهش نشان داد که نمره کل دارای همسانی درونی بالایی(89/0) است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس ساخته&zwnj;شده از 5 عامل تشکیل&zwnj;شده است که جمعاً 03/63 درصد از واریانس کل را تبیین می&zwnj;کند. در این میان عامل نخست با ارزش ویژه 193/7، درحدود 97/29درصد واریانس کل، عامل دوّم با ارزش ویژه 116/3، درحدود 98/12درصد واریانس کل و عامل پنجم با ارزش ویژه 156/1 درحدود 81/4درصد واریانس کل متغیرها را توجیه می&zwnj;کنند. بنابراین، طبق نتایج این پژوهش، مقیاس عمومی اهمال&zwnj;کاری در نماز، از اعتبار مناسبی برخوردار بوده و می&zwnj;تواند جهت انجام تحقیقات گسترده مرتبط مورداستفاده قرارگیرد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - روابط ساختاری ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان: نقش میانجی انعطاف‌‌پذیری روان‌شناختی
        نرجس  عامری محمود  نجفی
        <p class="MsoNormal"><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-family: 'Arial',sans-serif; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی انعطاف&zwn چکیده کامل
        <p class="MsoNormal"><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-family: 'Arial',sans-serif; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی انعطاف&zwnj;&zwnj;پذیری روان&zwnj;شناختی در رابطه بین ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر شاهرود در سال 1402 بود که از این میان 300 نفر به شیوه نمونه&zwnj;گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس&zwnj;&zwnj; خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مقیاس ناگویی هیجانی و پرسشنامه پذیرش و عمل بود. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته&zwnj;ها نشان داد که ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معناداری دارد و انعطاف&zwnj;&zwnj;پذیری روان&zwnj;شناختی در رابطه ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر نقش واسطه&zwnj;ای دارد. در مجموع نتایج نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. طبق نتایج به دست آمده، ناگویی هیجانی و انعطاف&zwnj;&zwnj;پذیری روان&zwnj;شناختی نقش مهمی در پیش&zwnj;بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دارند. ناگویی هیجانی و عدم انعطاف&zwnj;&zwnj;پذیری روان&zwnj;شناختی می&zwnj;توانند باعث افزایش بروز و تداوم گرایش به رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد در نوجوانان گردند. بنابراین، طراحی مداخلات مبتنی بر بهبود ناگویی هیجانی و افزایش انعطاف&zwnj;&zwnj;پذیری روان&zwnj;شناختی به عنوان مبنایی برای کاهش رفتارهای پرخطر این گروه از افراد پیشنهاد می&zwnj;شود</span>.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - آزمون مدل ذهن آگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی
        مجید جعفری عسکر آتش افروز علیرضا  حاجی یخچالی
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; چکیده کامل
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';">عوامل مختلفی زمینه&zwnj;&zwnj;ساز و یا مانع تحصیل و یادگیری هستند که بررسی آنها از اهمیت ویژه&zwnj;&zwnj;ای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی&zwnj;&zwnj; و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی در دانش&zwnj;&zwnj;آموزان انجام شد. شرکت&zwnj;&zwnj;کنندگان شامل 600 دانش&zwnj;&zwnj;آموزان متوسطه دوم بودند که به روش نمونه&zwnj;گیری تصادفی خوشه&zwnj;&zwnj;ای چندمرحله&zwnj;&zwnj;ای انتخاب و به مقیاس&zwnj;&zwnj;های ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی (دروتمن و همکاران، 2018)، خِرد (آردلت، 2003)، آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی (اسپادافورا و ولک، 2021) و پرسشنامه&zwnj;های در این کلاس چه می&zwnj;&zwnj;گذرد (فراسر و همکاران، 1996)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با داده&zwnj;&zwnj;ها و معناداری اثر مستقیم ادراک از محیط کلاس بر خردورزی، دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی، همچنین ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی بر خردورزی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی بود. اثر غیرمستقیم ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی و ادراک از محیط کلاس بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بر این اساس، می&zwnj;&zwnj;توان نتیجه گرفت به منظور کاهش دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی دانش&zwnj;&zwnj;آموزان، باید به خردورزی ناشی از ادراک از محیط کلاس و ذهن&zwnj;آگاهی آنها توجه کرد.</span></p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی زوج‌درمانی هیجان‌مدار بر بخشش و صمیمیت جنسی زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی
        زهرا مسعودی هادی اسمخانی اکبری نژاد
        <p>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج&zwnj;درمانی هیجان&zwnj;مدار بر بخشش و صمیمیت جنسی زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی صورت گرفت. روش پژوهش، نیمه&zwnj;تجربی با طرح پیش&zwnj;آزمون- پس&zwnj;آزمون و پی&zwnj;گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان آسیب&zwnj;دیده چکیده کامل
        <p>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج&zwnj;درمانی هیجان&zwnj;مدار بر بخشش و صمیمیت جنسی زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی صورت گرفت. روش پژوهش، نیمه&zwnj;تجربی با طرح پیش&zwnj;آزمون- پس&zwnj;آزمون و پی&zwnj;گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی شهر تبریز در سال 1402 تشکیل دادند. 30 نفر با روش نمونه&zwnj;گیری هدفمند انتخاب، و به&zwnj;صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). اعضای گروه آزمایش، درمان مختص گروه خود را در 10 جلسه یک و نیم ساعته دریافت کردند؛ اما اعضای گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. ابزار اندازه&zwnj;گیری شامل پرسشنامه&zwnj;های بخشش ری و همکاران و صمیمیت جنسی باگاروزی بودند. داده&zwnj;ها توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه&zwnj;گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که زوج&zwnj;درمانی هیجان&zwnj;مدار در مقایسه با گروه کنترل، بخشش و صمیمیت جنسی زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی را در پس&zwnj;آزمون افزایش داده است. تأثیر زوج&zwnj;درمانی هیجان&zwnj;مدار بر بخشش و صمیمیت جنسی در مرحله پیگیری ماندگار بود. به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد زوج&zwnj;درمانی هیجان&zwnj;مدار می&zwnj;توانند سبب افزایش بخشش و صمیمیت جنسی زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی شود، از این&rlm;رو احتمالاً می&rlm;تواند راهبرد درمانی مفیدی برای بهبود رابطه زناشویی زنان آسیب&zwnj;دیده از خیانت زناشویی باشند.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه تطبیقی نیمرخ شناختی دانش‏‌آموزان مبتلا به اختلال‌های عصبی رشدی: مقایسه پردازش حسی، حافظه فعال، تنظیم هیجانی و انعطاف‏‌پذیری شناختی
        سید حامد  حسین پور خاقانی غلامرضا چلبیانلو حسن بافنده قراملکی
        <p>پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کارکردهای نیمرخ شناختی در کودکان با اختلال بیش &rlm;فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ویژه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش توصیفی و علی مقایسه &rlm;ای، كليه دانش&rlm; &rlm;آموزان پسر (سنين 8 تا 12 سال) مشغول به تحصیل(1400-1399) در شهر ت چکیده کامل
        <p>پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد کارکردهای نیمرخ شناختی در کودکان با اختلال بیش &rlm;فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ویژه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش توصیفی و علی مقایسه &rlm;ای، كليه دانش&rlm; &rlm;آموزان پسر (سنين 8 تا 12 سال) مشغول به تحصیل(1400-1399) در شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه &rlm;گیری هدفمند،30 دانش &rlm;آموز برای هر گروه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش: پرسشنامه &rlm;های انعطاف پذیري شناختی(CFI)، پردازش حسی (SPM)، تنظیم هیجانی کودک و نوجوان (ERQ-CA) و حافظه فعال دانيمن و كارپنتر بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده &rlm;ها، از شاخص&rlm;های توصیفی و روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده گردید. نتایج نشان داد، تفاوت معناداری بین عملکرد گروه&rlm;های مورد بررسی و زیرمقیاسهای آنها وجود دارد&rlm;&rlm;(0/001&gt;F: 263/946=P). هرچند کودکان&rlm; دچار بیش &rlm;فعالی،&rlm;&rlm;&rlm; عملکرد ضعیف&rlm; تری در مقیاس&rlm;های کلی انعطاف&rlm; پذیری شناختی، پردازش حسی و تنظیم هیجانی ارزیابی مجدد از خود نشان دادند، در مقابل، کودکان دچار اختلالات یادگیری نیز، ضعفی مشهود در قیاس با کودکان دچار اختلالات بیش فعالی/&rlm; نقص توجه در متغیرکلی حافظه فعال و تنظیم هیجانی سرکوبی از خود بروز دادند. اين نتايج، تلويحات مهمي در زمينه مداخلات درماني موثر و انتخاب صحیح برنامه های آموزشی و توانبخشی براي ارتقاي كاركردهاي اجرايي و به دنبال آن پيشرفت تحصيلي مهیا کرده است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم
        سجاد علی زاده اصلی عباسعلی  حسین‌خانزاده مهناز خسروجاوید سیده زهرا  سیدنوری
        <p>اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که موجب نارسایی در تعامل ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشه&zwnj;ای می&not;شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. طرح پژوهش شبه&zwnj;تجربی از نو چکیده کامل
        <p>اختلال طیف اوتیسم اختلالی عصبی تحولی است که موجب نارسایی در تعامل ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشه&zwnj;ای می&not;شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. طرح پژوهش شبه&zwnj;تجربی از نوع پیش&zwnj;آزمون و پس&zwnj;آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمام دانش&not;آموزان شهر رشت بود که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 کودک (پسر و دختر) بودکه با روش نمونه&zwnj;گیری در دسترس و براساس معیارهای ورود و خروج پژوهش انتخاب و با روش تصادفی به دوگروه 15 نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند.ابزار آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ نسخه دوم (2000) بود.کودکان گروه آزمایش به مدت 12جلسه 45 دقیقه&zwnj;ای تحت مداخله با بسته تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی قرار گرفتند درحالی&zwnj;که گروه گواه مداخله&zwnj;ای دریافت نکرد. داده&zwnj;ها با روش&zwnj;های تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری در نرم&zwnj;افزار 25 SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته&zwnj;های پژوهش نشان داد تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی، عملکرد تعادلی را در کودکان اختلال طیف اوتیسم بهبود می&not;دهد (001/0&gt;P). در مجموع می&zwnj;توان گفت مداخله مورد نظر با تأثیر بر بهبود انسجام حسی و از بین بردن مشکلات مربوط به حساسیت کمتر یا بیشتر از حد حسی، موجب بهبود نارسایی کودک در مهارت&zwnj; عملکرد تعادلی، شده است؛ بنابراین پیشنهاد می&zwnj;شود از برنامه مداخله&zwnj;ای به&zwnj;کار گرفته شده در این پژوهش برای بهبود عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده شود.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش ناگویی هیجانی و سبک حل تعارض والدین در تظاهرات روان تنی فرزندان با میانجی گری کیفیت رابطه والد-فرزند:یک مدل علی
        زهرا محسنی حبیب آبادی فریبرز صدیق ارفعی اصغر جعفری
        <p>اختــلال&zwnj;های روان&zwnj;تنـی به نشـانه&zwnj;هـای بدنی ناشی از علل روانشناختی اشاره دارد. با توجه به افزایش شیوع علایم روان تنی در سنین کودکی و نوجوانی، بررسی عوامل زیربنایی این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف مطالعه حاضر تبیین نقش ناگویی هیجانی و سبک حل ت چکیده کامل
        <p>اختــلال&zwnj;های روان&zwnj;تنـی به نشـانه&zwnj;هـای بدنی ناشی از علل روانشناختی اشاره دارد. با توجه به افزایش شیوع علایم روان تنی در سنین کودکی و نوجوانی، بررسی عوامل زیربنایی این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف مطالعه حاضر تبیین نقش ناگویی هیجانی و سبک حل تعارض والدین در تظاهرات روان تنی فرزندان با میانجیگری کیفیت رابطه والد-فرزند می باشد. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 120 نفر از والدین دارای فرزند با حداقل یک اختلال روان تنی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو، سبک حل تعارض رحیم، رابطه والد-کودک پیانتا و شکایات روان تنی تاکاتا و ساکاتا را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS و smartPLS تحلیل شد. طبق نتایج پژوهش ناگویی هیجانی ،سبک حل تعارض والدین و کیفیت رابطه والد کودک به طور مستقیم رابطه ی معناداری با تظاهرات روان تنی فرزندان دارد. همچنین ناگویی هیجانی و سبک حل تعارض والدین به طور غیر مستقیم و با میانجی گری کیفیت رابطه والد-فرزند با تظاهرات روان تنی فرزندان دارای رابطه معنی دار می باشد(50/0&gt;P). مدل ساختاری نقش ناگویی هیجانی و سبک حل تعارض والدین در تظاهرات روان تنی فرزندان با میانجیگری کیفیت رابطه والد-فرزند دارای برازش بود و نقش میانجی در مدل تایید شد. به طور کلی محیط خانواده و ویژگی های والدین ازجمله ناگویی هیجانی، نحوه حل تعارضات و کیفیت رابطه والد-کودک در تظاهرات روان تنی فرزندان نقش دارد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی مشکلات روانشناختی فرزندپذیران و ارائه راهکار جهت سازگاری با آنها
        نفیسه  حشمتی مولائی رویا کوچک انتظار فاطمه گلشنی
        <p>با توجه به نیاز کودکان و نوجوانان به خانواده مناسب و گسترش انتخاب فرزندپذیری ، این پژوهش به امید افزایش بهزیستی کودک و خانواده و با هدف شناسایی مشکلات روانشناختی خانواده&zwnj;های فرزندپذیر ایرانی و ارائه راهکارهای سازگاری با مشکلاتشان انجام شد. به روش کیفی و رویکرد گ چکیده کامل
        <p>با توجه به نیاز کودکان و نوجوانان به خانواده مناسب و گسترش انتخاب فرزندپذیری ، این پژوهش به امید افزایش بهزیستی کودک و خانواده و با هدف شناسایی مشکلات روانشناختی خانواده&zwnj;های فرزندپذیر ایرانی و ارائه راهکارهای سازگاری با مشکلاتشان انجام شد. به روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری طبق نظریه اشتراوس و کوبین، در ابتدا جهت یافتن مشکلات خانواده&zwnj;های فرزندپذیر، مصاحبه با یک نماینده از والدین هر 13 خانواده در سال 1401 انجام شد. در مرحله بعدی، نتایج مرحله اول پژوهش در اختیار متخصصان قرار گرفت و راهکارهای پیشنهادی ایشان، بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده&zwnj;ها با نرم افزار maxqda2020 انجام شد. روایی و پایایی این پژوهش بسیار مطلوب ارزیابی شد. الزامات اخلاقی رعایت شد. در مرحله اول شناسایی مشکلات، 4 مفهوم بدست آمد. مسائل مربوط به رشد کودک در محیط آسیب های اجتماعی، مشکلات حقوقی-روانشناختی، مسائل مربوط به نگرش و جهان بینی، مشکلات مرتبط با تاب آوری زوجین. از مرحله بعدی، 4 گروه راهکار سازگاری با مشکلات استخراج شد، شامل تبیین چیستی و چگونگی و چرایی فرزندپذیری در ایران (غنای دانش)، راهکارهای اجرایی جهت حل مشکلات، راهکارهای مداخله ای جهت تاب آوری خانواده، راهکارهای تغییر نگرش. مشکلات مربوط به نگرش و جهان بینی شرایط علّی سایر مشکلات بود. در انتها الگوی نهایی ارائه شد. غنای دانش، اصلاح و بهبود نگرش، افزایش تاب آوری والدین، رفع موانع اجرایی، باید اولویت کاری این حیطه قرار گیرد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - اثر بخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر عزت نفس و خودآگاهی دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی
        زهرا  پکوک محمود آزادی جعفر طالبیان شریف
        <p>هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر عزت نفس و خودآگاهی دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی بود. روش این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده بود. جامعه هدف این پژوهش 22نفر از دان چکیده کامل
        <p>هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر عزت نفس و خودآگاهی دانشجویان دختر با تجربه شکست عاطفی بود. روش این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده بود. جامعه هدف این پژوهش 22نفر از دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی حکمت رضوی بود که دچار شکست عاطفی شده بودند، به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش را طی ده جلسه 90دقیقه ای دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفتند. از پرسشنامه ضربه عشق راس(1999) جهت غربالگری آزمودنی ها و از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و خودآگاهی کوپر اسمیت (1997) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان به طور معناداری موجب افزایش عزت نفس و خودآگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (p&lt;0/05) . آموزش تنظیم شناختی هیجان ، روش مناسبی برای افزایش عزت نفس و خوآگاهی هیجانی در افرادی که دچار شکست عاطفی شده اند است و می تواند به عنوان مداخله ای مبتنی بر شواهد تجربی، مورد استفاده قرار بگیرد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تجربه زیسته نوجوانان تک فرزند در تعاملات بین فردی
        حسین  بروجردی عباس جواهری یاسر مدنی
        <p>هدف پژوهش حاضرشناسایی تجربه&zwnj;ی زیسته&zwnj;ی نوجوانان تک فرزند بود. این پژوهش کیفی به شیوه&zwnj;ی پدیدارشناسی با نمونه&zwnj;گیری هدفمند از طریق مصاحبه&zwnj;ی نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعه&zwnj;ی آماری پژوهش حاضر نوجوانان تک فرزند ساکن تهران بودند. فرایند مصاحبه چکیده کامل
        <p>هدف پژوهش حاضرشناسایی تجربه&zwnj;ی زیسته&zwnj;ی نوجوانان تک فرزند بود. این پژوهش کیفی به شیوه&zwnj;ی پدیدارشناسی با نمونه&zwnj;گیری هدفمند از طریق مصاحبه&zwnj;ی نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعه&zwnj;ی آماری پژوهش حاضر نوجوانان تک فرزند ساکن تهران بودند. فرایند مصاحبه&zwnj;ها تا زمان به اشباع رسیدن داده&zwnj;ها ادامه پیدا کرد و در نهایت با ۱۴ شرکت&zwnj;کننده به اشباع رسید. روش انتخاب شده برای تحلیل داده&zwnj;های به دست آمده، روش هفت مرحله&zwnj;ای کلایزی بود. یافته های حاصل از پژوهش حاضر چهار طبقه&zwnj;ی اصلی ادراک نسبت به خود، تعاملات بین فردی در خانواده، تعاملات بین فردی با دوستان و تعاملات بین فردی در مدرسه را ارائه داد. همچنین 8 زیر طبقه در این پژوهش وجود دارد که 55 سازه&zwnj;ی مفهومی از دیگر یافته&zwnj;های حاصل از این پژوهش را نشان می&zwnj;دهد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه تک فرزندی دوره&zwnj;ای است که می&zwnj;تواند برای افراد و به طور خاص نوجوانان مزایایی را به همراه داشته باشد اما درعمل نوجوانان تک فرزند با چالش&zwnj;ها و مسائل متعددی روبرو بوده اند. به نظر می&zwnj;رسد متخصصین سلامت روان با بهره&zwnj;گیری از نتایج این پژوهش می&zwnj;توانند به درک عمیق&zwnj;تر و بهتری از نوجوانان تک فرزند دست پیدا کنند.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه‌های سیگار بر تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز و کنترل مهاری در افراد سیگاری
        اصغر  سهرابی شکفتی علی پاکیزه
        <p>هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه&zwnj;های سیگار بر تصمیم&zwnj;گیری مخاطره&zwnj;آمیز و کنترل مهاری در افراد سیگاری اجرا گردید. روش&zwnj;: تحقیق حاضر به شیوه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش&zwnj;آزمون-پس&zwnj;آزمون همراه با گروه کنترل اجرا چکیده کامل
        <p>هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه&zwnj;های سیگار بر تصمیم&zwnj;گیری مخاطره&zwnj;آمیز و کنترل مهاری در افراد سیگاری اجرا گردید. روش&zwnj;: تحقیق حاضر به شیوه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش&zwnj;آزمون-پس&zwnj;آزمون همراه با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کارمندان سیگاری شاغل در ادارات دولتی شهر بوشهر در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از کارمندان مذکور بودند که با استفاده از روش گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش در برنامه 8 هفته&zwnj;ای اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه&zwnj;های سیگار کشیدن شرکت نمودند. داده&zwnj;ها به&zwnj;وسیله آزمون خطرپذیری بادکنکی، پرسش&zwnj;نامه کنترل مهاری و نرم&zwnj;افزار تکلیف کاوش نقطه، در دو مرحله قبل و بعد از مداخله، جمع&zwnj;آوری گردید و برای تجزیه &zwnj;و تحلیل داده&zwnj;ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته&zwnj;ها: نتایج تحقیق نشان داد که مداخله معطوف به اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه&zwnj;های سیگار باعث کاهش معنی&zwnj;دار تصمیمات مخاطره&zwnj;آمیز (01/0 p&gt;) و افزایش کنترل مهاری (01/0 p&gt;) در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل گردید. نتیجه&zwnj;گیری: با توجه به نقش موثر مداخله اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش تصمیم&zwnj;گیری مخاطره&zwnj;آمیز و هم&zwnj;چنین افزایش کنترل مهاری می&zwnj;توان از آن در کاهش مشکلات شناختی و هیجانی افراد سیگاری بهره برد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - مقایسه نشخوار خشم و تعارض بین فردی در محیط کار بین کارکنان با و بدون نشانگان افسردگی
        مهدی زهره وند زهرا رضایی پرویز صباحی
        <p>هدف پژوهش حاضر مقایسه مقایسه نشخوار خشم و تعارض بین فردی در محیط کار بین کارکنان با و بدون نشانگان افسردگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی &ndash; مقایسه&zwnj;ای و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه مورد نظر کلیه کارکنان دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چکیده کامل
        <p>هدف پژوهش حاضر مقایسه مقایسه نشخوار خشم و تعارض بین فردی در محیط کار بین کارکنان با و بدون نشانگان افسردگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی &ndash; مقایسه&zwnj;ای و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه مورد نظر کلیه کارکنان دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و دانشگاه پیام نور اراک در سال 1400 بود که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس 112 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 56 نفری با و بدون نشانگان افسردگی جایگزاری شدند. داده&zwnj;ها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره و با نرم افزار آماری spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین مولفه&zwnj;های پس فکرهای خشم، افکار انتقام، خاطره&zwnj;های خشم و تعارض با همکار بین دو گروه با و بدون نشانگان افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که گروه با نشانگان افسردگی تمامی این مؤلفه&zwnj;ها نمرات بالاتری را نسبت به گروه بدون نشانگان افسردگی کسب کرده بودند. بین دو مؤلفه شناختن علت&zwnj;ها و تعارض با سرپرست تفاوت معناداری بین این دو گروه مشاهده نشد (05/0p&lt;). می-توان گفت که با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر افسردگی در محیط کار (مانند خشم و تعارضات موجود در محیط کار) می&zwnj;شود از افسردگی در کارکنان جلوگیری کرد.</p> پرونده مقاله