هویت تحصیلی دانشجویان ایرانی: یک مطالعة کیفی
محورهای موضوعی : روانشناسیحمیدرضا آریانپور 1 , الهه حجازی 2 * , جواد اژه ای 3 , مسعود غلامعلی لواسانی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
کلید واژه: هویّت تحصیلی دانشجویان خودپنداشت تحصیلی تعلّق آینده اندیشی عاملیّت شخصی تعهّد تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی و شناسائی مؤلّفه های تشکیل دهندة هویّت تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از انواع خاص هویّت، با توجه به ساختار فرهنگی-اجتماعی و بافت آموزش عالی جامعة ایران بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی و طرح نظریة برخاسته از داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل 65 نفر (52 نفر دانشجوی مرد و 13 نفر دانشجوی زن) بودند که در نیمسال های چهارم تا ششم مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری اردکان و ششم تا هشتم مقطع دکترای حرفه ای در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مشغول به تحصیل بودند. برای گردآوری داده ها، از روش گروه های کانونی استفاده شد و در دو دانشگاه مورد بررسی و پنج گروه کانونی تشکیل گردید. نتایج کدگذاری نظری نشان داد که هویّت تحصیلی دانشجویان ایرانی از پنج مؤلّفة تعهّد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی، آینده اندیشی، تعلّق به دانشگاه و عاملیّت شخصی تشکیل شده است.
The purpose of the present study was conceptualizing college students' Academic identity and identifying the components of it as one of the specific types of the identity, considering the socio-cultural structure and the context of higher education in Iranian society. To achieve this goal, a qualitative research method was used. Participants included 56 individuals (25 male students and 31 female students) who were studying in the fourth to sixth semesters of Ardakan University and sixth to eighth grade M.D. in medical and dentistry at the medical University of Shahid Sadoughi in Yazd. Focus groups were used for collecting data. In two universities, five focus groups were formed. The results of the theoretical coding showed that students' identity was composed of five components: academic commitment, academic self-Concept, future thinking, belonging to university and personal agency, influenced by factors such as basic psychological needs and leads to Numerous concequences such as change in academic self-efficacy and subjective well-being.
احمدی، پری (1394) بررسی مقایسه ای روابط ساختاری خودکارآمدی تحصیلی، هویّت تحصیلی، هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش پایه اول دبیرستان های تبریز. دانشگاه ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد.
اشتراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1396). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای. ترجمة ابراهیم افشار.تهران:نشر نی.
افراسیابی، حسین؛ خوبیاری، فهیمه (1394). هویّت دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه های یزد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،21(4):19-1.
بازرگان،عباس(1391).مقدمه ای بر روش های پژوهش کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
برک، لورا؛ هولی، جین (1395). روانشناسی رشد (نوجوانی، انتقال به بزرگسالی) (جلد2). ترجمة یحیی سید محمدی. تهران:نشر ارسباران.
خلخالی، وحید (1396). نظریه های نوین انگیزش در آموزش وپرورش.تهران: نشرآرادمان.
رضازاده مهرجو، مریم (1394). رابطة سبکهای تفکر، سبکهای دلبستگی و جو عاطفی خانواده با هویّت تحصیلی دانشآموزان. دولتی - وزارت علوم، پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه محقق اردبیلی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
شهرآرای، مهرناز (1384). روانشناسی رشد نوجوان:دیدگاه تحوّلی. تهران: نشر علم.
غلامی، مهدی (1394). نقش کمال گرایی در رابطه هویّت تحصیلی با اهمال کاری پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی.دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .پایان نامه کارشناسی ارشد.
گزیدری،ابراهیم؛غلامعلی لواسانی،مسعود،اژه ای،جواد(1394). رابطه هويت تحصيلي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با اهمالكاري تحصيلي در ميان دانش آموزان.مجله روانشناسي،19 (4):362-346.
Bowman, N. A., & Felix, V. (2017). It’s Who I Am: Student identity centrality and college student success. Journal of Student Affairs Research and Practice, 54 (3), 235-247. Brzeski, A. (2017). Literacy practices,identity and engagement: Integrating multifaceted identities of college students to support learning. Research in Post-Compulsory Education, 22(3), 391-408.
Camacho, M., Minelli, J., & Grosseck, G. (2012). Self and Identity: Raising undergraduate students’ awareness on their digital footprints. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3176-3181.
Chorba, K. Was, C. , & Isaacson , R. M (2012) “Individual differences in academic identity, self-handicapping, and anxiety in undergraduate college students, Individual Differences Research, 10(2), 60-68.
DeCanida, G.M. (2014). Relationships between academic identity and academic achievement in low-income urban adolescents. An unpublished thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Psychology, The State University of New Jersey.
Duffy, R. (2013). Nurse to educator? Academic roles and the formation of personal academic identities. Nurse Education Today, 33(6), 620-624.
Dunham, N. (2016). The academic identity of students in early childhood field-based initial teacher education. An unpublished thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Education), Unitec Institute of Technology.
Hawkins, M. (2005). Becoming a student: Identity work and academic literacies in early schooling. TESOL Quarterly, 39(1), 59-82.
Jensen, D. H. & Jetten, J. (2016). The importance of developing students’ academicand professional identities in higher education. Journal of College Student Development. 57(8), 1027-1042.
Jensen, D. H., & Jetten, J. (2018). Exploring interpersonal recognition as a facilitator of students’ academic and professional identity formation in higher education. European Journal of Higher Education, 8(2), 168-184.
Karanauskiene, D. & Kardelis, K. (2005). The relationship between students’ academic identity and academic achievements. Social Sciences, 47 (1), 62-70.
Komarraju, M., & Dial, C. (2014). Academic identity, self-efficacy, and self-esteem predict self-determined motivation and goals. Learning and Individual Differences, 32, 1-8.
Matthews, J. S. (2014). Multiple pathways to identification: Exploring the multidimen-sionality of academic identity formation in ethnic minority males. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. Advance online publication.
McAlpine, L., & Amundsen, C. (2009). Identity and agency: Pleasures and collegiality among the challenges of the doctoral journey. Studies in Continuing Education, 31(2), 109-125.
Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students’ academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Ommundsen, Y., Haugen, R., & Lund, T. (2005). Academic self-concept, implicit theories of ability, and self-regulation strategies. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(5), 461-474.
Osborne, J. W., & Jones, B. D. (2011). Identification with academics and motivation to achieve in school: How the structure of the self influences academic outcomes.Educational Psychology Review, 23(1), 131-158.
Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). How college affects students: A third decade of research. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Pittman, L. D., & Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. Journal of Experimental Education, 75, 270-290.
Quigley, S. A. (2011). Academic identity: A modern perspective. Educate: The Journal of Doctoral Research in Education,11(1), 20-30.
Ramsey, E., & Brown, D. (2018). Feeling like a fraud: Helping students renegotiate their academic identities. College & Undergraduate Libraries, 25(1), 86-90.
Shehni Yailagh, M. Abbasi, M. R Behrozi,N. Alipour,S. & Haji Yakhchali,A. (2014). Relationship between self-determination and academic identity in the elementary students. Psychology and Behavioral Sciences. 3(2), 51-54.
Strayhorn, T. (2016) Transition to higher education – in search of belonging. in: How higher education feels. Imagination and praxis (Criticality and creativity in education and educational research). SensePublishers, Rotterdam.
Thunborg, C., Bron, A., & Edström, E. (2013). Motives, commitment and student identity in higher education—experiences of non-traditional students in Sweden. Studies in the Education of Adults, 45(2), 177-193.
Turner, L., & Tobbell, J. (2018). Learner identity and transition: An ethnographic exploration of undergraduate trajectories. Journal of Further and Higher Education, 42(5), 708-720.
Vogel, F. R., & Human-Vogel, S. (2018). The relevance of identity style and professional identity to academic commitment and academic achievement in a higher education setting. Higher Education Research & Development, 37(3), 620-634.
White, J. W., & Lowenthal, P.R. (2011). Academic discourse and the formation of an academic identity: Mnority college students and the hidden curriculum. Review of Higher Education, 34(2).