پیشبینی شکایت روانی- فیزیولوژیکی بر اساس درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با نقش واسطهای توانمندی ایگو در جمعیت غیربالینی
اصغر جعفری
1
(
دانشگاه کاشان
)
شیوا جعفری
2
(
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
)
کلید واژه: روانی- فیزیولوژیکی, درآمیختگی افکار, آسیب دوران کودکی, توانمندی ایگو,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی شکایت روانی- فیزیولوژیکی بر اساس درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با نقش واسطهای توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماري دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در 6 ماه دوم سال تحصیلی 1403- 1402 بودند. 205 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مقیاس شکایت روانتنی تاکاتا و ساکاتا (2003)، درآمیختگی افکار ولز و همکاران (2001)، آسیبهای دوران کودکی برنشتاین و همکاران (2003) , توانمندی ایگو مارکستروم و همکاران (1997) جمعآوری و بوسیله آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی و مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS-23 و AMOS-26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با شکایات روانی- فیزیولوژیکی رابطه مثبت و معنیدار و توانمندی ایگو با شکایات روانی- فیزیولوژیکی رابطه منفی و معنیدار دارند (01/0>p). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندی ایگو روی رابطه درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی با روانی- فیزیولوژیکی نقش واسطهای معنیدار دارد (01/0p<). نتایج شواهدی را نشان داد که درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی روی شکایات روانی- فیزیولوژیکی دانشجویان پرستاری تاثیر دارد و توانمندی ایگو به طور غیرمستقیم تاثیر درآمیختگی افکار و آسیبهای دوران کودکی را در پیشبینی شکایات روانی- فیزیولوژیکی کاهش میدهد.
چکیده انگلیسی :
Present study aimed to Predict psychophysiological compliant based on thought fusion and trauma with mediating role ego strength in non-clinical individuals. Method was descriptive- correlation. Population was nursing students in medical sciences of Bushehr in second 6 months on 2024. 205 participants selected by one cluster sampling. data were collected by questionnaires of Takata & Sakata, s (2003) psychophysiological compliant, Wells & et al, s (2001) thought fusion, Bernstein & et al, s (2003) trauma and Markstrom & et al, s (1997) ego strength and analyzed by Pearson’s correlation, hierarchy regression and SEM and SPSS-23 and AMOS-26. The results showed that there is a negative and significant relationship between thought fusion and trauma with psychophysiological compliant and there is a positive and significant relationship between ego strength and psychophysiological compliant (p<0.01). The results of SEM showed that ego strength and cognitive flexibility mediate on the relationship of thought fusion and trauma with psychophysiological compliant (p<0.01). The results showed evidence that thought fusion and trauma effect psychophysiological compliant of nursing students and ego strength indirectly reduce the effect of thought fusion and trauma on psychophysiological compliant.
ابراهیمی، حجتالله؛ دژکام، محمود و ثقهالاسلام، طاهره. (1392). تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۱۹(۴)،۲۸۲-۲۷۵.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2019). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. نسخه پنجم. ترجمه مهدی گنجی (1397). تهران: ساوالان.
بدرخانی، محمد.، زنگنه مطلق، فیروزه. و پیرانی، ذبیح. (1402). مقایسه اثر درمان پذیرش و تعهد و رفتاردرمانی جدلی بر شکایات روانتنی زنان در دوره کرونا. علوم روانشناختی، ۲۲ (۱۲۴)، ۷۹۰-۷۷۷.
بیانی، بیتا؛ جعفری، اصغر، شفیعآبادی و حسینیان، سیمین. (1402). مدل پیشبینی اختلال شخصیت مرزی بر اساس ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی خود در زوجهای متعارض. خانواده درمانی کاربردی، 4(5)، 20-1.
جراره، جمشید و سیفوری، امید. (1402). پیشبینی اختلال شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با میانجیگری توانمندی ایگو در دانشجو معلمان. مجله روانشناسی، 27(1): 69-59.
حاجلو، نادر. (1391). ویژگیهای روانسنجی شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. تحقیقات علوم رفتاری، 10(3)، 204-212.
خرمدل، کاظم؛ ربیعی، مهدی؛ مولوی، حسین و طاهر نشاطدوست، حمید. (1389). ویژگیهای روانسنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(1)، 74-78.
سلیمانی، علی؛ لشکری، آرزو و ترابی، یگانه. (1400). ارتباط تروما و بهزیستی روانشناختی :نقش واسطهای ترس از شادی و ناگویی خلقی. تحقیقات علوم رفتاری، 19(1)، 127-116.
شکری، آرزو؛ شفیعآبادی، عبدالله و دوکانهایفرد، فریده. (1400). مدلیابی ساختاری قدرت ایگو با موفقیت شغلی و میانجیگری رضایت زناشویی و عزت نفس. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(45)، 238-213.
عباسیراد، بهناز؛ منیرپور، نادر و میرزاحسینی، حسن. (1400). ارتباط نگرش فرزند نسبت به مادر و ساختار شخصیت مرزی: نقش واسطهای روابط موضوعی. مجله روانشناسی، 25(1)، 157-151.
قرهداغی، علی. (1401). مدلسازی معادله ساختاری تعیینگرهای خردمندی بر اساس ادراک از والدگری پدر با نقش میانجی قدرت ایگو در دانشجویان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 13(49)، 218-193.
کریمی، لاله و جعفری، اصغر. (1400). پیشبینی کیفیت زندگی زناشویی بر اساس عواطف مثبت و منفی با نقش میانجی شفقت خود و انعطافپذیری شناختی در پرستاران بیماران کووید-19. مدیریت پرستاری، (4)، 74-61.
موسوی، اشرفسادات؛ آزاد فلاح، پرویز و فراهانی، حجت الله. (1402). گسترش مدل خودتخریبگری با تاکید بر تحول یافتگی من. مجله روانشناسی، 27(3)، 241-233.
مولاییپارده، علی.، کرمی، جهانگیر و مرادی، آسیه. (1401). نقش اجتناب تجربهای و آلکسیتیمیا در ینی اختلال روانتنی کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 30 (2)، 70-63.
نیکوصفت، زهرا و قرهباغی، فاطمه. (1399). نقش تعدیلکننده و واسطهای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان. دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(2)، 118-109.
Beilharz, E., Paterson, M. S., Wilson, C., Burton, A., Cvejic, E.& Vollmer-Conna, U. (2020). The impact of childhood trauma on psychosocial functioning and physical health in a non-clinical community sample of young adults. Australian &New Zealand Journal of Psychiatry, 54(2),185-194.
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169-190.
Bervoets E, Meurs, P., Luyten, P., Tang, E., & vliegen, N. (2021). Walking the tightrope: ego support and exploration with a child with complex trauma. Journal of child psychotherapy, 47(3), 415-432.
Branimir, M., Peraica, T., Stojanovic, K., & Ivanec, D. (2021). Predictors of emotional distress during the COVID-19 pandemic: A croatian study. Personality and Individual Differences, 175, 1-8.
Chwy, C., Chen, P., & Zaki, J. (2020). Beliefs about Self-Compassion: Implications for Coping and Self-Improvement. Personality and social psychology bulletin, 9(2), 742-750.
Dong, C.,Xu, R.,& Xu, L.(2020).Relationship of childhood trauma ,psychological resilience and family resilience among undergraduatenursing student :A cross –sectional study. Perspectives in Psychiatric Care, 57(2), 852-859.
Fergus, T, A. (2015). I really believe I suffer from health problem: examining an association between cognitive fusion and healthly anxiety. Journal of Clinical psychology, 71(9), 920-934.
Kaya, H., Senyuva, E., & Bodur, G. (2017). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Journal of Nurse Educational Today, 48 (1), 72-77.
Khamis, V. (2021). Impact of pre-trauma, trauma-specific and post –trauma variables on psychosocial adjustment of Syrian refugee school- age children. Journal of Health Psychology, 26(11),1780-1790.
Kim, K. H., & Park, S. Y. (2016). The Effects of Young Children Teachers' Ego-strength and Self-efficacy on Problem Solving. The Journal of the Korea Contents Association, 16(3), 638-648.
Kocsel, N., Koteles, F., Galambos, A., & Kokonyei, G. (2022). The interplay of self-critical rumination and resting heart rate variability on subjective well-being and somatic symptom distress: A prospective study. Journal of Psychosomatic Research, 152(1), 1-11.
Lee, J.Y., Lee, Y.A., & Yoo, M.S. (2021). Development of the child's ego strength scale: an observation-based assessment of the board game behaviors in play therapy in Korea. Child Adolesc Psychiatry Ment Health, 17, (1), 15- 20.
Lewis, S. J., Koenen, K. C., Ambler, A., Arseneault, L., Caspi, A., Fisher, H. L., & Danese, A. (2021). Unravelling the contribution of complex trauma to psychopathology and cognitive deficits: a cohort study. The British Journal of Psychiatry, 219(2), 448-455.
Markstrom, C. A., Sabino, V. M., Turner, B. J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of youth and adolescence, 26(6), 705-732.
Morillo C, Belloch A, GarcIa-Soriano G. (2018). Clinical obsessions in obsessive compulsive patients and obsession relevant intrusive thoughts in non-clinical. Behavior Research and Therapy, 45(2), 1319-33.
Myers SG, Fisher PL, Wells A. (2009). An empirical test of the metacognitive model of obsessive-compulsive symptoms: fusion beliefs, beliefs about rituals, and stop signals. Journal of Anxiety Disorders, 23(4),436-42.
Takata, Y., & Sakata, Y. (2004). Development of a psychosomatic complaints scale for adolescents. Psychiatry Clinical Neuroscience, 58(1). 3-7.
Wells A, Gwilliam P, Cartwright-Hatton S. (2001). The thought fusion instrument. Manchester: University of Manchester.