رابطة هوش هیجانی و خودکار آمدی مبتنی بر عملکرد شغلی کارکنان
محورهای موضوعی : روانشناسیحدیث باقری 1 , دامون رزمجویی 2 , الهام ساعی 3 *
1 - دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
2 - دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
3 - دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
کلید واژه: هوش هیجانی خودکارآمدی عملکرد شغلی بندر خرمشهر,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطة هوش هیجانی و خودکارآمدی مبتنی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر بود. جامعه آماری این تحقیق 341 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 181 نفر محاسبه گردید. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز ، خودکارآمدی ریگرز و عملکرد شغلی پاترسون استفادهشده. در این پژوهش با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس در محیط نرمافزار آماری spss17، ارتباط بین متغیرهای هوش هیجانی و خودکارآمدی بهعنوان متغیر مستقل و عملکرد شغلی بهعنوان متغیر وابسته موردبررسی قرار گرفتند. درمجموع یافتهها حاکی از آن است که بین خودکارآمدی و عملکرد شغلی کارکنان این اداره، رابطة معناداری وجود دارد. بهبیاندیگر کارآمدی در عملکرد شغلی کارکنان دارای اهمیت میباشد. از نتایج دیگر تحقیق آن است که هوش هیجانی کارکنان نقش مؤثری بر خودکارآمدی دارد و این دو متغیر از هم تأثیر میپذیرند. بررسی نتایج تحلیل رگرسیونی حاکی از عدم همبستگی هوش هیجانی با متغیر عملکرد شغلی کارکنان اداره بندر و دریانوردی خرمشهر میباشد.
The present study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and self-efficacy based on job performance of Khoramshahr port personnel. All 340 personnel of the Khoramshhar port were considered as target population of the study. Simple random sampling technique was used in this study. The research studied consisted of 181 personnel using both Cokaran and Krejcie and Morgan table to determine sample size. To collect data the participants were asked to answer three different questionaire including Bradberry and Greaves Emotional Intelligence, Riggs and Knights’ Self- Efficacy as well as Paterson’s Job Performance Questionnaire forms. Pearson correlation coefficient, regression analysis and Analysis of variance were used to calculate the relationship between emotional intelligence and self- efficacy as and job performance as. SPSS was used to perform the data analysis and for hypothesis testing. The result indicated that there was no relationship between emotional intelligence and job performance of the khormashahr port personnel. However there was a positive relationship between self- efficacy and job performance among the personnel. In other words self- efficacy had an important role in job performance. The study further revealed that emotional intelligence plays an important role on self- efficacy variable so that they affect each other.
احدی، بتول ؛ نریمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ و آسیایی، مریم. (1388). بررسی ارتباط هوش هیجانی و سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی زنان شاغل. مطالعات تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه فردوسی، 10 (1).
اسدی، جوانشیر. (1382). بررسی رابطه هوش هیجانی با فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان ایران¬خودرو. پایان¬نامه کارشناسی ارشد؛ رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
برادبري، تراويس و گريوز ، جين، (1386). هوش هيجاني (مهارتها و آزمونها)، ترجمه مهدي گنجي و حمزه گنجي، تهران: انتشارات ساوالان.
پور فرج عمران، مجید.(1387). بررسی رابطه بین خلاقیت، هوش هیجانی و خودکار آمدی. اولين كنفرانس ملي خلاقيت شناسي، TRIZ و مهندسي و مديريبت نوآوري ايران.
حافظیان، مریم. (1388). رابطه بین مؤلفه¬های هوش هیجانی مدیران و عملکرد کارکنان در دانشگاه¬های استان مازندران. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
ذاکر فرد، منیره. (1388). تأثیر آموزش مهارت¬های ادراکی سرپرستان شیفت برافزایش رضایت و عملکرد شغلی زیردستان آنان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ذبیح اللهی، کاظم ؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و اژه¬¬ای، جواد. (1390). رابطه سبک فرزند پروری ادراک¬شده و هوش هیجانی یا خود ناتوان¬سازی. مجله روانشناسی 64، (4) – 399.
سلیمانی، نادر، علی بیگی، فرزانه.(1388). بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران گروه¬های آموزشی با خودکار آمدی آنان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ده کشور. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. 3 (4).
شاکری نیا، ایرج. (1389). رابطه هوش هیجانی و باورهای خودکار آمد پرستاران بخش اورژانس با رضایت بیماران از فرایند درمان. فصلنامه بیمارستان، 9 (3و4).
شکرکن، حسین؛ نعامی، عبدالزهرا؛ نیسی، عبدالکاظم؛ مهرابی زاده و هنرمند، مهناز.(1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانه¬های اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (8).
صفری، یدالله ؛ عابدی، احمد. (1391). همبستگی بين هوش هيجانی، هوش شناختی و سطوح پنجگانه آن با عملکرد شغلی مديران سه دوره در منطقه لنجان اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، دانشگاه اصفهان، 7 (12) 16.
علیرضایی، نفیسه؛ مساح، هاجر و اکرمی، ناهید. (1392). رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2.
گل پرور، محسن ؛ خاکسار، فخری. (1389). رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی کارکنان کارخانجات صنعتی شهر اصفهان. دانشور رفتار. 17 (40).
محمودی، عمر و درخشانی، امید. (1393). نقش هوش عاطفی (هوش اجتماعی) و مؤلفه¬های آن در عملکرد شغلی کارکنان. مجموعه مقالات همایش بین¬المللی مدیریت.
مرتضوی، شهناز. (1383). روابط متقابل بین خودکار آمد پنداری و ادراک حمایت از سوی خانواده، معلمان و دوستان نزدیک. فصلنامه نوآوری¬های آموزشی، 3 (8).
مشبکی اصغر. (1376). نگاهی تازه به مفهوم وجدان ایمانی ( کار) در ارتقای سطح بهره¬وری سازمان. مجله اقتصاد و مدیریت.143- 131 :32.
نادری، فرح.؛ حیدری، علیرضا و مشعل پور، مرضیه. (1387). رابطه انعطاف¬پذیری کنشی، عاطفه مثبت و منفی با خودکار آمدی در زنان. یافته¬های نو در روانشناسی، 3 (9)، 7-24.
نورایی، محمود (1389). تأثیر هوش هيجاني اعضا هیئت¬علمی بر عملکرد آموزشی انها: با رويکرد شایستگی¬های فردي. مدیریت بهره¬وری ( فراسوی مدیریت).4 (13)، 121-140.
Becker, B. E., Huselid, M. A., & Ulrich, D. (2001) The HR scorecard. Massachusetts: Harvard Business Scholl Press.
Carr, A. (2004). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. 27 Church Road, Hove, East Sussex.
Cherniss , C. (2004). Guiltiness for securing organizational support for emotional intelligence efforts, www..eiconsortium.org.
Dong, &., Howaard, T(2006). Emotional intelligence Trust and job satisfaction. Competition Forum. 4 (2).381.
Dulewicz, P., & Higgs, M. (2000). Emotional intelligence; A review and evaluation study. Henely Management College, Henely-on- Thames.
Kim, U., & Park, Y. S. (1999). The development of Korean adolescents’ psychological and behavioral make-up: The influence of family, school, friends and society. Korean Journal of Educational Psychology, 13, 99-142.
Mike E. & Busari A.O(2007). Emotional intelligence in promoting self- efficacy of the visually impaired fresh students of federal college of education. Nigeria Journal of Medwell. 2:152-155
Sadri, G., & Roberstson, I.T. (1993). Self-efficacy and work-related behaviour: A review and meta-analysis. Applied Psychology-An international Review. 42 (2), 139-152.
Salovey, P., Mayer, J.D., & Caruso, D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence: The handbook of positive psychology. New York (NY): Oxford University Press.
Samuel S. (2007).Relationships of emotional intelligence and self-efficacy to work attitudes among secondary school teachers in southwestern. Nigeria. Journal of Medwell. 4:540-547
Schwarzer, R., & Scholz, U. (2000). Cross-cultural assessment of coping resources: The general perceived self-efficacy scale. Paper presented at the First Asian Congress of Health Psychology: Health Psychology and Culture, Tokyo, Japan.
Stage, M & Lee, J. (2003). The relationship among emotional intelligence, task performance, and organizational citizenship. Human Performance, 19 (4), 403‐419.
Tahir Suliman Am. (2006). Links between justice, satisfaction and performance in the workplace. Journal of Management Development, 25:294-311.