پيشبينی سرزندگی تحصيلی بر اساس ويژگیهای شخصيتی با واسطهگری خودشفقتورزی
محورهای موضوعی : Psychologyمینا مهبد 1 * , فرهاد خرمایی 2
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: خصیصه های شخصيتی, خودشفقت ورزی, سرزندگی تحصيلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة پنج عامل بزرگ شخصيت، سرزندگي تحصيلي با واسطه-گري خودشفقت ورزی دانشجويان انجام پذيرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 294 نفر (152 دختر و 142 پسر) از دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه شيراز بودند که بر اساس روش نمونه گيري خوشهاي چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. به منظور بررسي متغيرهاي پژوهش هر يک از شرکتکنندگان، مقياس سرزندگي تحصيلي، مقياس خودشفقت ورزی و سیاهة پنج عامل بزرگ شخصيت، را تکميل نمودند. اعتبار ابزارهاي پژوهش به وسيله ضريب آلفاي کرونباخ و روايي آنها به کمک روش همساني دروني و تحليل عامل تعيين شد. نتايج حاکي از روايي و اعتبار قابل قبول مقياس ها بود. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد و چهار بعد از ابعاد پنج عامل بزرگ شخصیت (برون-گرایی، روان آزردگی گرایی توافق پذیری و گشودگی به تجربه) پیش بینی کننده خودشفقت ورزی بود و همین ابعاد به واسطه خودشفقت ورزی بر سرزندگی تحصیلی اثر غیرمستقیم داشتند. نتایج بیانگر آن است که عوامل شخصیتی، سطح خودشفقت ورزی را پیشبینی و سرزندگی تحصیلی را تعیین میکند.
The present study examined the mediating role of self-compassion between personality traits and academic buoyancy. The participants were 310 students (169 girls and 141 boys) from Shiraz University selected by multistage random cluster sampling method. The participants completed three measures: Academic Buoyancy Scale, Self-Compassion Scale (2003) and Big-Five Factor Personality Inventory. Cronbach alpha coefficient was used for examining the reliability of the scales. To determine the validity, internal consistency and factor analysis were applied. The results indicated that the model had a good fitness with the data. There were direct effects of extroversion, neuroticism, agreeableness, openness to experience on self-compassion. Overall, results showed that self-compassion could be regarded as mediator between personality traits and academic buoyancy.