مدل یابی روابط ساختاری بین ابعاد هویت فردی، اجتماعی و ملی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - گروه روانشناسی اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری بین ابعاد هویت فردی، اجتماعی و ملی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران انجام شد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. از دو پرسشنامه هويت فردي آدامز، مشهور به پرسشنامه گسترش يافته سنجش عيني من و پرسشنامه هويت اجتماعي (شامل هویت مدرن، دینی، قومی) و ملی به عنوان ابزار تحقيق استفاده گرديد. اين دو پرسشنامه روي 600 دانشجوي دانشگاههاي شهر تهران (17 دانشگاه شهر تهران به عنوان جامعه آماري پژوهش) به اجرا در آمد و در نهايت 524 پرسشنامه (فاقد ايراد) در سيستم پردازش دادهها ثبت و روابط ساختاری آنها در قالب تحلیل مسیر مورد تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داد مدل روابط ساختاري متغيرهاي هويت از برازش لازم برخوردار است و اثرات مستقیم و غیرمستقیم ابعاد هویت فردی و اجتماعی بر هویت ملی معنادار است (01/0>P) و فهم هویت ملی بدون توجه به لایه های هویت فرد اجتماعی فهمی کاهش گرایانه است. بر این اساس به سیاستگذاران اجتماعی توصیه میشود در تلاش برای تقویت هویت ملی در دانشجویان نقش پایگاههای هویت فردی و اجتماعی جوانان را در نظر داشته باشند و برای تقویت این مولفهها اقدامات کاربردی صورت دهند.
The purpose of the present study was to investigate structural relations between dimensions of personal and social identity elements and their effects on students of Tehran universities' national identity. The research method was descriptive and correlational. two personal identity questionnaires (Adams), known as "Extended Objective Measure of Ego Identity Status" and a national and social identity questionnaire (prepared by the researcher) were used as research instruments. About 600 university students of Tehran City (17 universities as the statistical population of the research) were examined by these tests and finally, 524 true questionnaires (without error) were registered and analyzed in a data processing system, and then path analysis was used to analyze the data. The results showed that the model had the necessary fit and direct and indirect effects of dimensions of personal and social identity elements were significant on national identity (p<0.01) and considering national identity regardless of the elements of social and personal identity is a reductionist understanding. Accordingly, social policymakers are advised to consider the role of youth personal and social identity bases in trying to strengthen the national identity of students and to take practical intervention to strengthen these components.