پيشبينی قلدری سايبری براساس صفات تاريك شخصيت، خودافشايی آنلاين و دشواری در تنظيم هيجان: نقش ميانجی عزت نفس در دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی
فاطمه تولايی
1
,
مرضيه السادات سجادی نژاد
2
*
1 - گروه روانشناسي و مشاوره، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراک، ايران
2 - گروه روانشناسي و مشاوره، دانشكده علوم انساني، دانشگاه اراك، اراک، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی قلدری سایبری براساس صفات تاریک شخصیت، خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان با نقش واسطهای عزتنفس در بین نوجوانان بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پسر و دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان خوانسار در سال تحصیلی 1401-1402 بودند، که 250 نفر از آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری آنتونیادو و همکاران (2016) و مقیاسهای صفات تاریک شخصیت جوناسون و ویستر (2010)، خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر (2007)، دشواری درتنظیم هیجان جوربرگ و همکاران (2016) و عزتنفس روزنبرگ (1965) بود. فرضیهها با مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم صفات تاریک شخصیت، خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان و نیز اثر مستقیم عزتنفس بر قلدری سایبری دانشآموزان معنادار بود (05/0P˂). نقش میانجی عزتنفس در رابطه بین صفات تاریک شخصیت و قلدری سایبری دانشآموزان معنا دار نبود (05/0P˃). نقش میانجی عزتنفس در رابطه بین خودافشایی آنلاین و قلدری سایبری دانشآموزان معنادار بود (05/0P˂). میتوان بیان داشت خودافشایی آنلاین و دشواری در تنظیم هیجان با میانجیگری عزتنفس قادر هستنند که تجربه قلدری سایبری دانشآموزان را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان با آموزشهایی در زمینه خودافشایی آنلاین، مهارتهای تنظیم هیجان و تقویت عزتنفس آنان را در برابر آسیبهای قلدری سایبری ایمنتر ساخت.
This study aimed to predict cyberbullying among adolescents based on dark personality traits, online self-disclosure, and difficulties in emotion regulation, considering the mediating role of self-esteem. The Statistical population was the whole high school students of Khansar in the year 2021-2022 which whom 250 participants were selected by cluster sampling method. Data collection tools include Cyberbullying/Victimization Experiences Questionnaire Antoniado et al (2016), Jonason and Wister's dark personality traits questionnaire (2010), Valkenberg and Peter's online self-disclosure Questionnaire (2007), Jorberg et al's Difficulty in Emotions Regulation questionnaire (2016) and Rosenberg's self-esteem questionnaire (1965). The hypothesis was tested by the structural equation model. The results indicated a significant and direct effect of dark personality traits, online disclosure of personal information, and difficulties in regulating emotions as well as the direct effect of self-esteem on cyberbullying among students (P<0.05). However, self-esteem does not significantly mediate the relationship between dark personality traits and cyberbullying (P>0.05). The mediating role of self-esteem in the relationship between online self-disclosure and cyberbullying was significant (P<0.05) but the mediating role of self-esteem in the relationship between difficulties in emotion regulation and cyberbullying was not significant (P<0.05). Findings suggest that a pattern can be observed in students' cyberbullying experiences, in which online self-disclosure and challenges in emotion regulation, influenced by self-esteem, act as predictors. Therefore, training about online self-disclosure, emotion regulation skills, and self-esteem enhancement can be made safer against the harm of cyberbullying.