رابطهی سیستمهای مغزی رفتاری با اعتیاد به گوشیهای هوشمند در دانشجویان: نقش میانجی سبک دلبستگی
یگانه محمدی تهرودی
1
(
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
)
مجتبی رجب پور
2
(
استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
)
کلید واژه: سیستمهای مغزی رفتاری, سبک دلبستگی, اعتیاد به گوشی هوشمند, دانشجو,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطهی سیستم های مغزی رفتاری با اعتیاد به گوشی های هوشمند در دانشجویان: نقش میانجی سبک دلبستگی بود. روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان بود. از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده و نمونهای به حجم ۳۵۱ نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس سیستمهای مغزی/رفتاری (BIS, BAS)، پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه ژائو و پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS) است که به صورت خودگزارشی توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای تحلیل دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS با استفاده از آزمونهای نرمالیتی، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان دادند که سیستم بازداری رفتاری با اعتیاد به گوشیهای هوشمند رابطهی مثبت و سیستم فعالساز رفتاری با اعتیاد به گوشیهای هوشمند رابطهی منفی دارد. همچنین، سبکهای دلبستگی نزدیکی و اضطرابی به ترتیب با اعتیاد به گوشیهای هوشمند رابطهی منفی و مثبت داشتند. مدل ساختاری پژوهش تأیید کرد که سبکهای دلبستگی به عنوان میانجی در رابطهی بین سیستمهای مغزی رفتاری و اعتیاد به گوشیهای هوشمند عمل میکنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیستمهای مغزی رفتاری و سبکهای دلبستگی نقش مهمی در اعتیاد به گوشیهای هوشمند ایفا میکنند. این یافتهها میتوانند به توسعهی مداخلات روانشناختی برای کاهش اعتیاد به گوشیهای هوشمند و بهبود سلامت روان دانشجویان کمک کنند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the present study was to investigate the relationship between behavioral brain systems and smartphone addiction in students: the mediating role of attachment style. The research method of this present study was a descriptive correlational study with a structural equation approach. The statistical population of the study included all students of Islamic Azad University, Semnan Branch. The available sampling method was used and a sample of 351 people was selected based on the Morgan table. The tools used in this study included the Brain/Behavioral Systems Scale (BIS, BAS), Zhao's Mobile Phone Addiction Questionnaire, and the Collins and Reed Attachment Style Questionnaire (RAAS), which were completed by the participants in a self-report manner. Data were analyzed using SPSS and AMOS software using normality tests, Pearson correlation, and structural equations. The findings showed that the behavioral inhibition system has a positive relationship with smartphone addiction, and the behavioral activation system has a negative relationship with smartphone addiction. Also, close and anxious attachment styles were negatively and positively related to smartphone addiction, respectively. The structural model of the study confirmed that attachment styles act as mediators in the relationship between behavioral brain systems and smartphone addiction. The results of this study indicate that behavioral brain systems and attachment styles play an important role in smartphone addiction. These findings can help develop psychological interventions to reduce smartphone addiction and improve students' mental health.
Alhassan, A. A., Alqadhib, E. M., Taha, N. W., Alahmari, R. A., Salam, M., & Almutairi, A. F. (2018). The relationship between addiction to smartphone usage and depression among adults: a cross sectional study. BMC psychiatry, 18, 1-8.
Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2016). The relationship between addictive use of social media and the use of social media for academic purposes. Computers in Human Behavior, 58, 219-227.
Bachmann, C. J., Beecham, J., O'connor, T. G., Scott, A., Briskman, J., & Scott, S. (2019). The cost of love: financial consequences of insecure attachment in antisocial youth. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(12), 1343-1350.
Cha, S. S., & Seo, B. K. (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health psychology open, 5(1).
Davidson, R. J., & McEwen, B. S. (2012). Social influences on neuroplasticity: Stress and interventions to promote well-being. Nature Neuroscience, 15(5), 689-695.
Eichenberg, C., Schneider, R., & Rumpl, H. (2024). Social media addiction: associations with attachment style, mental distress, and personality. BMC psychiatry, 24(1), 278.
Fraley, R. C., & Roisman, G. I. (2019). The development of adult attachment styles: Four lessons. Current opinion in psychology, 25, 26-30.
Kahnt, T., Heinzle, J., Park, S., & Haynes, J. D. (2018). Decoding the neural representation of reward. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 115(51), E11840-E11848.
Lee, E. J., & Kim, H. S. (2018). Gender differences in smartphone addiction behaviors associated with parent–child bonding, parent–child communication, and parental mediation among Korean elementary school students. Journal of addictions nursing, 29(4), 244-254.
Meyer, B., et al. (2020). The role of insecure attachment and interpersonal problems in substance use among treatment-seeking individuals. Substance Abuse, 41(3), 235-246.
Montag, C., et al. (2017). The relationship between internet use, smartphone use and mental health: A study in German adolescents. PLOS One, 12(8), e0182877.
Panova, T., & Carbonell, X. (2018). Is smartphone addiction really an addiction?. Journal of behavioral addictions, 7(2), 252-259.
Sohn, S. Y., Krasnoff, L., Rees, P., Kalk, N. J., & Carter, B. (2021). The association between smartphone addiction and sleep: a UK cross-sectional study of young adults. Frontiers in psychiatry, 12, 629407.
Zhang, W., Zhou, F., Zhang, Q., & Lyu, Z. (2022). Attachment anxiety and smartphone addiction among university students during confinement: Teacher–student relationships, student–student relationships and school connectedness as mediators.