رابطه انگيزش يادگيری و سرزندگی تحصيلی با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجیگري اهمالكاری تحصيلی
محورهای موضوعی : روانشناسی
نرگس پورطالب
1
,
وحید واحدی قره بابا
2
*
,
فاطمه نورکجوری
3
,
هادی اکبری نژاد
4
1 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز. تبریز، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.
کلید واژه: اضطراب امتحان, اهمال كاری تحصيلی, انگيزش يادگيری, سرزندگی تحصيلی ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر رابطه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجيگري اهمال كاري تحصيلي بود. اين پژوهش از لحاظ هدف بنيادي و از نظر روش پژوهش توصيفي- همبستگي از نوع تحليل مسير است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه دانشجويان موسسه آموزش عالي سراج در سال تحصيلي 1401-1400 بودند. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان 350 نفر بود که به روش نمونه¬گيري دردسترس انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفتند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1988)، پرسشنامه سرزندگي تحصيلي حسين چاري و دهقاني زاده (1391) و انگيزش يادگيري كاشيف و همكاران (2013) و پرسشنامه اهمال كاري سولومن و راثبلوم (1984) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير انجام شد. نتايج پژوهش نشان داد كه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي بر اضطراب امتحان و اهمال كاري تحصيلي در دانشجويان اثر مستقيم و منفي دارد. همچنين اهمال كاري بر اضطراب امتحان دانشجويان اثر مستقيم و مثبت دارد. نتايج نشان داد كه اثر غيرمستقيم سرزندگي تحصيلي و انگيزش يادگيري از طريق اهمال¬كاري تحصيلي بر اضطراب امتحان منفي و معني¬دار است. بنابراين توجه به انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي نقش مهمي در اضطراب امتحان دانشجويان دارند.
The aim of the present study was the relationship between learning motivation and academic vitality with students' exam anxiety with the mediation of academic procrastination. This research is based on the basic purpose and descriptive-correlation research method of structural equations. The statistical population of the present study was all the students of Siraj Higher Education Institute in the academic year of 2021-2022. According to Morgan's table, the statistical sample of this research was 350 people who were selected and studied using the available sampling method. Sarason's test anxiety questionnaire (1988), Hossein Chari and Dehghanizadeh's academic vitality questionnaire (2013), Kashif et al.'s (2013) learning motivation questionnaire, and Solomon and Rothblum's procrastination questionnaire (1984) were used to collect data. Data analysis was done with Pearson's correlation coefficient and structural equation analysis. The results of the research showed that learning motivation and academic vitality have a direct and negative effect on exam anxiety and academic procrastination in students. Also, procrastination has a direct and positive effect on students' exam anxiety. The results showed that the indirect effect of academic vitality and learning motivation through academic procrastination on exam anxiety is negative and significant. Learning motivation and academic vitality play an important role in exam anxiety students.
ایمانی، مینا و مهاجران، بهناز (۱۳۹۴). بررسی رابطه¬ی سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با سرزندگی دانشجویان دانشگاه ارومیه، کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی، مازندران، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش.
حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل؛ و صیادی، صادق. (1399). نقش خوشه¬های اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک تحلیل خوشه¬ای. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 12(1): 143-157.
حسین¬پناه، زهرا؛ و کاظمیان مقدم، کبری. (1400). رابطه علی هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی با یادگیری خودراهبر از طریق میانجی¬گری اهمال¬کاری تحصیلی. دستآوردهای روانشناختی، 28(1): 177-196.
حسین چاری، مسعود و دهقانی زاده، محمدحسین (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 4(2)، 47-22.
رسولی خورشیدی، فاطمه؛ صرامی، غلامرضا؛ نادری، حبیب¬اله؛ و شجاعی، علی¬اصغر. (1398). الگویابی انگیزش در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال¬کاری تحصیلی با پیشرفت. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(1 )، 84-91.
زرگرنتاج، سیده طاهره؛ آقاجانی هشجین، طهمورث؛ جدیدی، محسن. (1401). تبیین مدل ساختاری اهمال¬کاری تحصیلی براساس نگرش به رشته تحصیلی و بی¬انگیزگی تحصیلی با نقش واسطه¬ای اضطراب تحصیلی. رویش روانشناسی، 11(7): 97-109.
عرفاني، نصراله (1396). نقش واسطه¬اي انگيزش يادگيري در پيش¬بيني پيشرفت تحصيلي بر اساس راهبردهاي شناختي و فراشناختي دانش¬آموزان. فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي، 26، 167-198.
غلامعی لواسانی، مسعود؛ اژه اي، جواد؛ داودي، مریم (1389). تأثیر آموزش راهبردهاي یادگیري خودتنظیمی بر مهارت هاي درگیري تحصیلی و اضطراب امتحان خودتنظیمی. مجله روانشناسی، 17 (2): 169-181.
فولادي، اسماء؛ كجباف، محمدباقر؛ و قمراني، امير (1395). اثربخشي آموزش سرزندگي تحصيلي بر موفقيت تحصيلي و خودكارآمدي تحصيلي دانش آموزان دختر. مجله اموزش و ارزشيابي، 11(42)، 37-53.
قاسمی¬جو، راحله؛ حقیقت، سارا. (1402). پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی براساس راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و کمال¬گرایی در دانش¬آموزان. فصلنامه ایده¬های نوین روانشناسی، 17(21): 1-20.
کرمی، جهانگیر. (1400). رابطه کمال گرایی منفی مثبت با خودناتوان سازی، اهمال کاری آموزشی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی. 33 مظلومي محمودآباد، سيد سعيد؛ ذوالقدر، راضيه؛ ميرزايي عبويچه، مهدي؛ حسن بيگي، افسانه (1390). بررسي رابطه بين استرس مزمن و كيفيت زندگي دانش آموزان دختر دبيرستاني در شهر يزد در سال 1389. مجله طلوع بهداشت، 10(2): 1-10.
ملازهی، مصطفی؛ میرعبدی، حسنعلی؛ و خواجه خسروی، محمدرضا. (1402). بررسی تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی بر بهبود انگیزش یادگیری سوادآموزان استان سیستان و بلوچستان. فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، (34): 108-122.
موسوي، سيد سميرا؛ احمدي، وحيد؛ نصرالهي، عباس؛ پيريايي، صالحه؛ سليماني، خديجه؛ محمودي، طيبه (1393). رابطه بين كمال-گرايي نابهنجارو اضطراب امتحان: بررسي نقش واسطه¬اي راهبرد مقابله اجتنابي. مجله علوم پزشكي ايلام، 22(1): 102-110.
Afifah, R., & Pangestu, A. B. (2021). Relationship of Academic Self-Management and Academic Anxiety Towards Academic Achievement of First Year Students In Institut Teknologi Bandung. Syntax Idea, 3(8), 1979-1989
. Erdemir, N. (2019). Determining the Effect of Reducing Procrastination Tendency on the Academic Achievement in Physics Course. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 11(1), 1-11
. Guo, M., Yin, X., Wang, C., Nie, L., & Wang, G. (2019). Emotional intelligence a academic procrastination among junior college nursing students. Journal of Advanced Nursing, 75(11), 2710-2718
. Hirvonen, R., Putwain, D. W., Määttä, S., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2020). The role of academic buoyancy and emotions in students’ learning‐related expectations and behaviours in primary school. British Journal of Educational Psychology, 90(4), 948-963
. Kashif, M., Ayyaz, M., Raza, A., & Hamid, W. S. (2013). Business undergraduates' perceptions of motivation to learn: Empirical evidence from Pakistan. The International Journal of Management Education, 11(2), 75-84
. Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33
. Liu, X., Zhao, Y., Li, J., Dai, J., Wang, X., & Wang, S. (2020). Factor structure of the 10-item perceived stress scale and measurement invariance across genders among Chinese adolescents. Frontiers in psychology, 11, 537
. Lowe, P.A., Lee, S.W., Witteborg, K.M., Prichard, K.W., Luhr, M.E., Cullinan, CM, et al. (2008). The test anxiety nventory for children and adolescents (TAICA): Examination of the psychometric properties of a new ultidimensional measure of test anxiety among elementary and secondary school students. Psychoeducat Assess; 26: 215-30
. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008).Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83
. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312
. Mullen, A. (2014). The Role of Psychological Flexibility in Procrastination (Master’s Thesis). The university of .Louisiana, Lafayette
Nayak, S. G. (2019). Impact of Procrastination and Time-Management on Academic Stress among Undergraduate Nursing Students: A Cross Sectional Study. International Journal of Caring Sciences, 12(3)
. Putwain, D. V & Connors, L., & Symes, W., & Douglas-Osborn. E. (2011). Is academic buoyancy anything adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping, 1-10
. Putwain, D. W., Wood, P., & Pekrun, R. (2020). Achievement emotions and academic achievement: Reciprocal relations and the moderating influence of academic buoyancy. Journal of Educational Psychology, 8(24): 125-137
. Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons
. Saplavska, J., & Jerkunkova, A. (2018, May). Academic procrastination and anxiety among students. In 17th International Scientific Conference Engineering for Rural Development (pp. 23-25)
. Sarason, I. G. (1984). Stress,anxiety and cognitive interference: Reactions to tests. Journal Personality and Soc Psy; 46: 929-938
. Solomon, L. J., & Rothbhum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503-209
. Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2016). Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, 51(1), 36-46
. Von Der Embse, N., Barterian, J., Segool, N. (2013). Test anxiety interventions for children and adolescents:a systematic review of treatment studies from 2000–2010. Psychol School; 50: 57-71
. Wäschle, K., Allgaier, A., Lachner, A., Fink, S., & Nückles, M. (2014). Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous circles in self-regulated learning. Learning and instruction, 29, 103-114
. Zhu, Y., Zhu, H., Liu, Q., Chen, E., Li, H., & Zhao, H. (2016). Exploring the Procrastination of College Students: A Data-Driven Behavioral Perspective. In International Conference on Database Systems for Advanced Applications .pp. 258-273). Cham, Switzerland: Sp