نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفت شناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی
آمینه راهنما
1
,
هیمن خضری آذر
2
*
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد. مهاباد، ایران.
2 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه: باورهای معرفت شناختی, هویت شخصی خلاق, خودکارآمدی خلاق, ریسکپذیری فکری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفتشناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد به تعداد 1850 نفر بود. نمونهای شامل 352 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت آنلاین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد باورهای معرفتشناختی (شومر، 1993)، ریسکپذیری فکری (بگتو، 2009) و مقیاس خودکارآمدی خلاق (کارووفسکی و همکاران، 2013) استفاده گردید. تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس انجام شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم باورهای معرفتشناختی «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم باور معرفتشناختی «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری منفی و معنادار گزارش شد. همچنین، خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر ریسکپذیری فکری بودند. اثر غیرمستقیم «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق منفی و معنادار بود. اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» و «توانایی ذاتی» بر ریسکپذیری فکری ازطریق هویت شخصی خلاق نیز منفی و معنادار گزارش شد. مطابق با یافتههای پژوهش، باورهای معرفتشناختی و خودباوریهای خلاق دانشآموزان میتوانند نقش مهم و مؤثری در میزان ریسکپذیری فکری آنها ایفا کنند. بنابراین، توجه به تقویت این باورها میتواند به ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشآموزان کمک شایانی نماید.
The current research was conducted with the aim of investigating the mediating role of creative self-beliefs in the effect of epistemological beliefs on students' intellectual risk-taking. The research employed a descriptive-correlational design. The study population comprised all senior high school students in Mahabad County (N=1850), with a sample of 352 participants selected through multi-stage cluster sampling via online methods. To measure the variables, Schommer (1993) epistemological beliefs questionnaire, Karwowski et al.'s creative self-efficacy (2013) and Beghetto intellectual risk-taking (2009) were used. Data analysis was done using structural equation model with Amos software. The results revealed significant positive direct effects of stability and simplicity epistemological beliefs on intellectual risk-taking. Conversely, the quick learning dimension showed a significant negative direct effect. Both creative self-efficacy and creative personal identity demonstrated significant positive direct effects on intellectual risk-taking. Regarding indirect effects, stability and simplicity beliefs positively influenced intellectual risk-taking through the mediation of creative self-efficacy and creative personal identity. The quick learning dimension negatively affected intellectual risk-taking through creative self-efficacy mediation. Additionally, both quick learning and innate ability dimensions showed negative indirect effects on intellectual risk-taking through creative personal identity mediation. According to the findings, it can be concluded that students' epistemological beliefs and creative self-beliefs can play an important role in students' intellectual risk-taking.