بررسی رابطة کمال گرایی و سازگاری هیجانی با نقش واسطه باورهای انگیزشی
محورهای موضوعی : روانشناسیعاطفه سرشار 1 , قوام ملتفت 2 * , فریبرز نیکدل 3
1 - دانشگاه یاسوج
2 - دانشگاه یاسوج
3 - دانشگاه یاسوج
کلید واژه: کمال گرایی, سازگاری هیجانی, باورهای انگیزشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطة کمال گرایی و سازگاری هیجانی با نقش واسطه باورهای انگیزشی در دانش آموزان دبیرستانی است. بدین منظور نمونهای به حجم 341 نفر از دانش آموزان دبیرستانی متشکل از 141پسر و200 دختر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و بهوسیله پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت(1999)، کمالگرایی فراست(1990) و پرسشنامه سازگاری سینها و سینک(1993) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابعاد نظم و استانداردهای شخصی و شک و نگرانی هم به صورت مستقیم و هم باواسطه اضطراب امتحان، سازگاری هیجانی را پیش بینی می کنند.درمجموع نتایج نشان داد اثر کمال گرایی بر سازگاری هیجانی از مسیر اضطراب امتحان می گذرد. بر اساس یافته ها میتوان بیان نمود برای افزایش سازگاری هیجانی بایستی با مداخلاتی سطح اضطراب امتحان دانش آموزان را کاهش داد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between perfectionism and emotional adjustment with mediating role of motivational beliefs among high school students. For this purpose, 341 students(141 male and 200 female) were selected by using multi-stage cluster sampling. Procedure students completed the Multidimensional Perfectionism Questionnaire(Frost et al, 1990), High School Student Adjustment Questionnaire (Sinha & Sing,1993) and. Motivational Self–Regulated Learning Questionnaire (Pintrich & De grout, 1999). Path analysis was the major statistical operation run in the study. The results of path analysis showed that organization, personal standards and doubts about actions and concern over mistake predicted emotional adjustment directly and indirectly with mediating role of test anxiety. In sum, results showed that test anxiety plays a mediation role between perfectionism dimensions and emotional adjustment appropriately. Based on the finding, in order to increase level of emotional adjustment in perfectionism people it would seem useful to intervene by decreased test anxiety.
باباپور خیرالدین،جلیل؛ اسماعیل پور، خلیل و سعیدی دهقانی، سمیه(1394). نقش کمال¬گرایی در پیش¬بینی احساس خستگی شناختی،جسمانی و اجتماعی. مجلة روانشناسی 19 (77)4، 426-410.
زارع نژاد، محمد. (1390). پیش بینی سازگاری تحصیلی براساس کمال¬گرایی و خلاقیت عاطفی در دانش آموزان دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
پروین، لارنس و جان، الیور پی. (1381). شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: آییژ.
داوری، مژده، غلامعلی لواسانی، مسعود و اژه¬ای، جواد. (1391). رابطه کمال¬گرایی و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش آموزان. مجلة روانشناسی. 16(1)، 266-281.
سینها، ای، کی. بی و سینگ، آر. بی (1377). راهنمای پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسهی روان تجهیز سینا.
صلیبی، ژاسنت و احمدی، عارفه سادات. (1392). رابطه بین شیوه های فرزندپروری و کمال¬گرایی مادران با سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان. پژوهش نامة زنان. 4(1)، 139-162.
عطایی، حریم؛ حمیدی فریده و نصیری صادق(1394). رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و خود پنداشت ریاضی با انگیزه پیشرفت ریاضی. مجلة روانشناسی 77(4)،426-410.
فولادچنگ، محبوبه (1383). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. پایان نامه دکتری دانشگاه شیراز.
فولاد چنگ، محبوبه(1385). نقش الگو هاي خانوادگي در سازگاري نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهي. 2(7)،221-209.
کرمی، مریم. (1394). بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش واسطهای خودتنظیمی انگیزشی، شناختی و فراشناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یاسوج، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
لطفي كاشاني، فرح و وزيري، شهرام. (1372). روان شناسي مرضي كودك. تهران: ارسباران.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ علامه، عاطفه؛ شهنی ییلاق، منیژه (1386). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمالگرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان. مجلة روانشناسی 11(3)، 242-255.
Alizade-Sahraei, O.(2007). Relationship between family performance, irrational beliefs and self-esteem with positive and negative perfectionism in students [Dissertation]. Tehran: Alzahra University; Persian.
Ayearst, L. E., Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2012). Where is multidimensional perfectionism in DSM-5? A question posed to the DSM-5 personality and personality disorders work group. Personality Disorders Theory, Research, and Treatment, 3(4), 458-469. doi:10.1037/a0026354
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 84, 191-215.
Besharat, M.A.(2004). Perfectionism in depressed and anxious patients.I.JM.S. 29,4,157-160.
Chen, C., Hewitt, P.L., & Flett, G.L. (2015). Preoccupied attachment, need to belong, shame, and interpersonal perfectionism: An investigation of the Perfectionism Social Disconnection Model. Personality and Individual Differences, 76, 177-182.
Ellis, A. (1987). Anger: How to live with and without it. Secaucus. NJ: Citadel Press.
Extremera, N., & Fernandez, P. (2005).Perceived emotional Intelligence and life satisfaction: Predictive and incremental validity using the trait meta- mood scale. Personality and Individual Differences. 39, 937-948.
Flett, G., L.Hewitt, P & De Rossa, T. (1996). “Dimensions of perfectionism, Psychological adjustment, and social skills. Personality and Individual Differences. 20,2,. 143-I 50.
Flett, G.L., Baricza, C., Gupta, A., Hewitt, P. L., & Endler, N.S. (2011). Perfectionism, psychosocial impact, and coping with Irritable bowel disease: A study of patients with Crohn’s disease and ulcerative colitis. Journal of Health Psychology. 16, 561-571.
Flett, G.L.,Molnar, D. S., Nepon, T., & Hewitt, P. L. (2012). A mediational model of automatic perfectionistic thoughts and health: The roles of negative affect and daily hassles. Personality and Individual Differences. 52, 565-570.
Flett, G. L., Besser, A., & Hewitt, P. L. (2014). Perfectionism and interpersonal orientations in depression: An analysis of validation seeking and rejection sensitivity in a community sample of young adults. Psychiatry Interpersonal and Biological Processes, 77(1), 67-85.
Frost, R. O., Sher, K. J., & Geen, T. (1986).Psychopathology and personality characteristics of nonclinical compulsive checkers. Behaviour Research and Therapy, 24, 133–143.Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119-126.
Gaffari Mofrad., R. & Pourghaz., A. (2015). Examining the role of motivational beliefs in students’ academic performance in landeh’s high school. Management and Administrative Sciences Review 4,3 . 601-609 .
Garber, J., Keily.M.K.,& Martin, N.C. (2002). Development of adolescence depressive symptoms: Predictors of change. Journal of Counseling and Clinical Psychology,70: 79-95.
Hansenne M, & Bianchi J.(2009). Emotional intelligence and personality in major depression: Trait versus state effects. Psychiatry Research. 166,1. 63-8.
Harrise, P.W. ,Pepper,C.M. & Maack, D.J. (2008).The relationship between maladaptive perfectionism of rumination. Journal Personality and Individual Differences. 44,150-160
Hewitt, P. L., Mikail, S. F., Flett, G. L., Tasca, G., Flynn, C.A., Deng, X., Kaldas, J., & Chen, C. (2015). Psychodynamic/Interpersonal group psychotherapy of perfectionism:Evaluating a short term treatment. Psychotherapy. 52(2), 205 -215.
Hewitt, P. L., Caelian, C. F., Chen, C., & Flett, G. L. (2014). Perfectionism, stress, daily hassles, hopelessness, and suicide potential in depressed psychiatric adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. doi:10.1007/s10862-014-9427-0
Kee, K.S., Horan, W.P, Salovey, P., Kern, R.S., Sergi, M.J, & Fiske, A.P. (2009). Emotional intelligence inschizophrenia. Schizophrenia Research. 107,1. 61-68.
Miquelon, R. J. Vallerand, & F. M. E(2005). Groused and Geneviève cardinal perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model. Personality Social Psychology Bulletin. 31,1 913-920.
Nepon, T., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Molnar, D. S. (2011). Perfectionism, negative social feedback, and interpersonal rumination in depression and social anxiety. Canadian Journal of Behavioural Science. 43, 297-308.
Pintrich, P.R., ., &Degroot, E.V. (1990).Motivatinal self–regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology. 82, 33-40.
Pintrich, P., Smith, D., Garcia,T.,&McKeachie, W .(1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire(MSLQ). Educational and Psychological Measurement. 53،810-814.
Pintrich, P.R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self - regulated learning. International Journal of Educational Research,37,459-570.
Rice, Kenneth G.; Lapsley, & Daniel K.(2001).Perfectionism, coping, and emotional adjustment. Journal of College Student Development. 42(2, 157-168.
Saghi M, & Rajai A.(2009).Relation between adolescent perception families with adjustment. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 10,71-82.
Salovey P, & Grewal D.(2005).The science of emotional intelligence. Current Direction Psychology Science. 14: 281-285.
Sassaroli,. S., Lauro, J., Ruggiero,. Mauri, M. C., Vinai, p., & Frost,.R. (2008). Perfectionism in depression, obsessive-compulsive disorder and eating disorders. Behavior Research and Therapy. 46, 757-765.
Schunk, D.H., & Zimmerman, B.J. (1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive-behavioural analysis. Behavior Research and Therapy. 40, 773–791
Sherry, S. B., Gralnick, T. M., Hewitt, P. L., Sherry, D. L., & Flett, G. L. (2014). Perfectionism and narcissism: Testing unique relationships and gender differences. Personality and Individual Differences. 61-6252-56. doi:10.1016/j.paid.2014.01.007
Stoeber J, & Eysenck M.W. (2008) Perfectionism and efficiency: Accuracy, response bias and invested time in proofreading performance. Journal of Research in Personality. 42,6.1673-1678.
Stoeber, J. (2011). ‘Perfectionism, efficiency, and response bias in proof-reading performance extension and replication. Personality and Individual Differences. 50,3.426-429.
Stoeber, J., Haskew, A. E., & Scott, C. (2015). Perfectionism and exam performance: The mediating effect of task-approach goals. Personality and Individual Differences, 74, 171-176. DOI: 0.1016/j.paid.2014.10.016.
Tery-Short, L. A, Owens, R.G, Salde, P. D, & Dewey , M.E. (1995). Positive and negative perfectionism. Journal Personality and Individual Differences. 18, 663-668.
Timmers, Caroline F, Braber-Van Den Broek, Jannie, Van Den Berg, & Stéphanie M. (2013). Motivational beliefs, student effort, and feedback behavior in computer-based formative assessment. Computers & Education, 60(1), 25-31.
Zimmerman, B.J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology. 82, 51-59.