Comparison of the effectiveness of compassionate mindfulness training and self-healing training on psychological capital and psychological well-being of adolescent girls with anxiety symptoms
elahe sarfarazi
1
(
PhD student, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
)
Toktam tabatabaee
2
(
Assistant Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
)
samane Tabatabaee
3
(
Assistant Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
)
فاطمه شهابی زاده
4
(
Associate Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
)
Keywords: Compassionate conscious mind training, self-healing training, psychological well-being, psychological capital, adolescent girls with anxiety symptoms,
Abstract :
Considering the role of psychological problems such as anxiety, in the level of risk and importance of this issue in adolescent girls, the need for suitable psychological interventions for this segment of the society in order to prevent its inappropriate consequences in later ages is very important; Therefore, the present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of compassionate mindfulness training and self-healing training on psychological capital and psychological well-being. The research method was semi-experimental with a three-group-three-stage design. The statistical population includes all adolescent girls with anxiety symptoms in Torbetjam city, who were selected using the entry criteria (score higher than the cut-off point of 16 in Beck's anxiety questionnaire) in a targeted way, and then by random allocation in 3 group was placed. Data were collected using psychological capital questionnaire and psychological well-being questionnaire. Experimental group 1 underwent compassionate mindfulness training and experimental group 2 underwent self-healing training during 8 90-minute sessions; while the control group did not receive any intervention during this period of time. The obtained data were analyzed by variance analysis with repeated measurements using spss software version 23. The results showed that compassionate mindfulness training and self-healing training improved psychological capital and psychological well-being in adolescent girls with anxiety syndrome, and this effect was stable over time. Also, the results of the follow-up test showed that there is no significant difference between the effectiveness of the two approaches.
اکبرپور، م؛ شریفیان، م؛ اسمخانی اکبری نژاد، ه. (1400). مقایسۀ اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با درمان متمرکز بر شفقت بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۹ (۴)، ۶۰-۷۰.
بحرینی، ز؛ کهرازهی، ف؛ نیک منش، ز. (1400). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت و منفی در دختران نوجوان دچار نشانگان بدریختانگاری بدن. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، ۸ (۲)، ۶۴-۷۹.
ثانی، م؛ حاجی انزهایی، ز؛ اشرف گنجویی، ف. (1398). تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 54- 41.
جعفری قلعه بیگ، س؛ اسلامی، م؛ رحیمی پردنجانی، ط. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر مکانیزمهای دفاعی در دختران آسیبدیده اجتماعی. قرآن و طب، ۷، ۳۷-۴۹.
رجایی، س؛ و سدرپوشان، ن. (1399). اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در زنان دارای تجربه بیماری مولتیپل اسکلروزیس. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۴ (۲)، ۱۳۴-۱۴۳.
زارعان، ف؛ لطیفی، ز؛ میرمهدی، ر. (1399). اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر سرمایههای روانشناختی، تحمل پریشانی و سردرد همسران معتادان. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، ۱۴ (۵۵)، ۱۹۳-۲۱۲.
شجاعی، ا؛ و سلیمانی، ا. (1394). بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی «ره» شهرستان اردبیل. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 4(1)، 104-121.
صادقی، ا؛ سجادیان، ا؛ نادی، م.ع. (1399). مقایسۀ اثربخشی ذهن آگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 6(1)، 31-48.
لطیفی، ز؛ مردانی، ز؛ قرقانی، ر. (1401). اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی روانشناختی زنان مبتلابه پرفشاری خون. افق دانش، 27(2).
لطیفی، ز؛ باقری، ن؛ سلیمانی، ف. (1401). اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر خودارزشمندی و پریشانی روانشناختی خانواده دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری ویژه. توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(2)، 66-54.
لوید، ا؛ و جانسون، ب. (1397). کد شفابخش: با فیزیک کوانتومی درمانگر بیماریهای جسمی و روحی خود باشید. ترجمه مهدی مروی و زهره لطیفی، اصفهان: نشر مهدی مروی.
محمدی، ز؛ آتش پور، ح؛ گل پرور، م. (1401). مقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد وجودنگر و درمان شفقتمحور بر سرمایه روانشناختی و شفقت به خود. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 8(3)، 99-120.
مصلحی، ر؛ و لطیفی، ز. (1401). اثربخشی آموزش خودشفابخشی (کدهای شفابخش) بر بهزیستی هیجانی، سرسختی روانشناختی و بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. روانشناسی سلامت، 11(42)، 106-116.
نوری پورلیاولی، ر؛ قنبری، ن، فرخجسته و؛ طباطبایی، ح؛ سلیمانی فارسانی، س؛ حسنی ابهریان، پ. (1400). اثربخشی شفقت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه عاطفی در زنان سالمند. پژوهشهای کاربردی در علوم رفتاری، 13(50)، 22-35.
هاشمی، م؛ مهداد، ع؛ شکری، ا (1401). مقایسه اثربخشی بستههای آموزش تابآوری، ذهن آگاهی و مثبت نگر بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان. روانشناسی کاربردی، مقالات آماده انتشار، پذیرفتهشده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1401.
References
Abbott, R. A., Whear, R., Rodgers, L. R., Bethel, A., Coon, J. T., Kuyken, W., ... & Dickens, C. (2014). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction and mindfulness based cognitive therapy in vascular disease: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Journal of Psychosomatic Research, 76(5), 341-351.
Anjum, A., Hossain, S., Hasan, M. T., Uddin, M. E., & Sikder, M. T. (2022). Anxiety among urban, semi-urban and rural school adolescents in Dhaka, Bangladesh: Investigating prevalence and associated factors. PloS one, 17(1), e0262716.
D’Agati, E., Curatolo, P., & Mazzone, L. (2019). Comorbidity between ADHD and anxiety disorders across the lifespan. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 23(4), 238-244.
Dragone, M., Esposito, C., De Angelis, G., Affuso, G., & Bacchini, D. (2020). Pathways linking exposure to community violence, self-serving cognitive distortions and school bullying perpetration: A three-wave study. International journal of environmental research and public health, 17(1), 188.
Dvořáková, K., Greenberg, M. T., & Roeser, R. W. (2019). On the role of mindfulness and compassion skills in students' coping, well‐being, and development across the transition to college: A conceptual analysis. Stress and Health, 35(2), 146-156.
Finch, J., Farrell, L. J., & Waters, A. M. (2020). Searching for the HERO in youth: Does psychological capital (PsyCap) predict mental health symptoms and subjective wellbeing in Australian school-aged children and adolescents?. Child Psychiatry & Human Development, 51(6), 1025-1036.
Geiman, M. (2016). A Multiple Case Study of the Influence of Positive Organizational Behavior on Human Resources. Doctoral dissertation, Walden University.
Grover, S. L., Teo, S. T., Pick, D., Roche, M., & Newton, C. J. (2018). Psychological capital as a personal resource in the JD-R model. Personnel Review, 47(4), 968-984.
Hatun, O., & Kurtça, T. T. (2022). Self-compassion, resilience, fear of COVID-19, psychological distress, and psychological well-being among Turkish adults. Current Psychology, 1-11.
Kabat-Zinn, J. (2013). Full catastrophe living, revised edition: how to cope with stress, pain and illness using mindfulness meditation. Hachette uK.
Kalin, N. H. (2020). The critical relationship between anxiety and depression. American Journal of Psychiatry, 177(5), 365-367.
Li, L. I., & Mu, L. I. (2020). Effects of mindfulness training on psychological capital, depression, and procrastination of the youth demographic. Iranian journal of public health, 49(9), 1692.
Liran, B. H., & Miller, P. (2019). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Journal of Happiness Studies, 20(1), 51-65
Loyd, A., & Johnson, B. (2011). The healing code. Grand central life & style. Hachette book group. New York. Boston, First book edition.
Loyd, A. (2019). The Healing Codes II; A step-by-step guide to whole-life healing. Publisher: Yellow Kite.
Loyd, A. (2018). The Memory Engineering. Alexander Loyd Services, LLC, 2018. publisher. Hodder & Stoughton
Luthans, F. (2017). Psychological capital: An evidence-based positive approach. Annual review of organizational psychology and organizational behavior, 4, 339-366.
Martínez-Rubio, D., Navarrete, J., & Montero-Marin, J. (2021). Feasibility, effectiveness, and mechanisms of a brief mindfulness-and compassion-based program to reduce stress in university students: A pilot randomized controlled trial. International journal of environmental research and public health, 19(1), 154.
McConville, J., McAleer, R., & Hahne, A. (2017). Mindfulness training for health profession students—the effect of mindfulness training on psychological well-being, learning and clinical performance of health professional students: a systematic review of randomized and non-randomized controlled trials. Explore, 13(1), 26-45.
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.
Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
Preston, A., Rew, L., & Young, C. C. (2023). A systematic scoping review of psychological capital related to mental health in youth. The Journal of School Nursing, 39(1), 72-86.
Putwain, D. W., Stockinger, K., von der Embse, N. P., Suldo, S. M., & Daumiller, M. (2021). Test anxiety, anxiety disorders, and school-related wellbeing: Manifestations of the same or different constructs? Journal of School Psychology, 88, 47-67.
Sanchez, A. L., Becker-Haimes, E. M., & Wolk, C. B. (2022). Anxiety Disorders in Childhood and Adolescence: Prevalence and Diagnostic Considerations. In Handbook of Stress and Academic Anxiety: Psychological Processes and Interventions with Students and Teachers (pp. 149-163). Cham: Springer International Publishing.
Segal, Z.V., Williams, M. G., & Teasdale, J.D. (2018). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for depression. Second Edition New York: Guilford Press.
Seligman, M. E. P. (2015). Chris Peterson’s unfinished masterwork: The real mental illnesses. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 3–6.
Sturgeon, J. A., & Zautra, A. J. (2013). Psychological resilience, pain catastrophizing, and positive emotions: perspectives on comprehensive modeling of individual pain adaptation. Current pain and headache reports, 17(3), 317.
Sun, J., Liang, K., Chi, X., & Chen, S. (2021). Psychometric properties of the generalized anxiety disorder scale-7 item (GAD-7) in a large sample of Chinese adolescents. In Healthcare (Vol. 9, No. 12, p. 1709). MDPI.
Tali, E., Potharst, E. S., de Bruin, E. I., & Utens, E. M. (2023). Self-Compassion and Anxiety in Adolescents with and without Anxiety Disorder. Children, 10(7), 1181.
Tran, T. D., Kaligis, F., Wiguna, T., Willenberg, L., Nguyen, H. T. M., Luchters, S., ... & Fisher, J. (2019). Screening for depressive and anxiety disorders among adolescents in Indonesia: Formal validation of the centre for epidemiologic studies depression scale–revised and the Kessler psychological distress scale. Journal of affective disorders, 246, 189-194.
Wang, L., Yeerjiang, Y., Gao, H. F., Pei, J. F., Zhang, R. X., & Xu, W. H. (2022). Self-reported anxiety level and related factors in senior high school students in China during the outbreak of coronavirus disease 2019. Journal of affective disorders, 301, 260-267.
Yela, J. R., Gómez‐Martínez, M. Á., Crego, A., & Jiménez, L. (2020). Effects of the Mindful Self‐Compassion programme on clinical and health psychology trainees' well‐being: A pilot study. Clinical Psychologist, 24(1), 41-54.
Zarean, F., & Latifi, Z. (2021). Effects of self-healing intervention on quality of life and mother-child interaction among female breadwinners. Complementary Therapies in Clinical Practice, 43, 101334.