مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و آموزش تنظیم هیجان براحساس تنهایی وانعطاف پذیری روانشناختی در دختران نوجوان
محورهای موضوعی : روانشناسی
سمیه رهنمائی
1
,
محسن گل پرور
2
*
,
اصغر آقایی
3
1 - گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ايران.
2 - گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ايران.
3 - گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ايران.
کلید واژه: انعطاف پذیری روانشناختی, احساس تنهایی, آموزش تنظیم هیجان, بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان,
چکیده مقاله :
هدف ازپژوهش حاضر مقايسه تأثير بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و آموزش تنظیم هیجان براحساس تنهایی و انعطاف پذیری روانشناختی در دختران نوجوان بود.روش پژوهش نيمه تجربی با طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري دو ماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماري دختران ناحيه 2 اصفهان در پاييز1401 بودند.60 نفر از جامعه مذکور برحسب معيارهاي ورود به مطالعه وبه صورت هدفمند انتخاب و از طريق گمارش تصادفي در دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی دنیس و ونادروال (2010) و پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران(1980) در مراحل پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري استفاده شد. گروه هاي آزمايش 8 جلسه تحت آموزش تعامل کارآمد مادر- نوجوان و تنظیم هیجان قرار گرفتند و در اين مدت گروه کنترل آموزشی دريافت نکرد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس اندازه هاي مکرر و آزمون تعقيبی بونفرونی تحليل گرديد. نتایج نشان داد که بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و تنظیم هیجان در مراحل پس آزمون وپيگيري نسبت به گروه كنترل بر متغیر احساس تنهایی و نمرات انعطاف پذیری روانشناختی تأثير معنادارداشته اند (05/0>P). همچنین تعامل کارآمد مادر- نوجوان تاثیربیشتری را برانعطاف پذیری روانشناختی داشته است. بر اساس یافته ها،بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و تنظیم هیجان برای کاهش احساس تنهایی وارتقاء انعطاف پذیری روانشناختی قابل استفاده است.
This study aimed to evaluate the Comparing the Effectiveness of Mother-Adolescent Efficient Interaction Training Package and Emotion Regulation Training on Loneliness Feeling and Cognitive Flexibility among Female Adolescence. The research was conducted using a semi-experimental method with a pre-test, post-test and two-month follow-up design. The statistical population of girls in district 2 of Isfahan in the fall of 2021. 60 people from the said population were selected in a purposeful manner according to the inclusion criteria and randomly assigned to two experimental groups and one control group. questionnaires Dennis & Vander Wal (2010) on cognitive flexibility and e UCLA Loneliness Scale (Russell, 1980) were used in the pre-test, post-test and follow-up stages. The experimental groups received 8 sessions of effective mother-adolescent interaction and emotion regulation training, and the control group did not receive any training during this period. The data were analyzed using repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test. The results showed that the effective mother-adolescent interaction training package and emotion regulation had a significant effect on the Loneliness Feeling and psychological flexibility in the post-test and follow-up stages compared to the control group (P<0.05). effective mother-teenager interaction has had a greater impact on psychological flexibility. Based on the findings, effective mother-adolescent interaction training and emotion regulation can be used to reduce Loneliness Feeling and improve psychological flexibility.
باقری شیخانگفشه، فرزین؛ سعیدی، مریم؛ صوابی نیری، وحید؛ نخستین آصف، زهرا؛ بوربور، زینب (1402). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر دشواری در تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی. مجله روانشناسی.1 (27 )،37-28.
برادران، مجید؛ رنجبر نوشری، فرزانه (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اهمالکاری تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک. ۹ (۲) :۲۱-۳۵
تقوائینیا، علی (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری زناشویی و احساس تنهایی در زنان دارای همسر وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي. ۱۴۰۱; ۱۶ (۶۶) :۷-۲۴
رهنمائی، سمیه؛ گلپرور، محسن؛ آقایی، اصغر (1403). مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و آموزش تنظیم هیجان بر سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات رفتاری برونسازی شده. رویش روان شناسی. ۱۳ (۱) :۸۳-۹۲
فهیمی، نازنین؛ کیامرثی، آذر؛ کاظمی، رضا؛ نریمانی محمد (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطافپذیری روانی و رفتار خودتنظیمی نوجوانان دارای اضافهوزن. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۸ (۴) :۴۶۰-۴۶۹
کشاورز افشار، حسین؛ سلمانی، فرشته؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران بر احساس تنهایی و مسئولیتپذیری نوجوانان دختر. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 17(61) 303-287.
Benoy, C., Knitter, B., Knellwolf, L., Doering, S., Klotsche, J., Gloster, AT. (2019). Assessing psychological flexibility: Validation of the open and engaged state questionnaire. Journal of Contextual Behavioral Science. 12:253-60. DOI: 10.1016/j.jcbs.2018.08.005
Cañas, M., Ibabe, I., Arruabarrena, I., De Paúl, J. (2022). The dyadic parent-child interaction coding system (DPICS): Negative talk as an indicator of dysfunctional mother-child interaction. Children and Youth Services Review. Volume 143, 106679. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106679
Conti, C., Lanzara, R., Rosa, I., Müller, M M., Porcelli, P. (2023). Psychological correlates of perceived loneliness in college students before and during the COVID-19 stay-at-home period: a longitudinal study. BMC Psychol 11, 60. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01099-1
Dennis, P., Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241-253.
Dong, W., Tang, H., Wu, S., Lu, G., Shang, Y., & Chen, C. (2024). The effect of social anxiety on teenagers’ internet addiction: the mediating role of loneliness and coping styles. BMC Psychiatry. 24(1):395. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05854-5
Ernst, M., Brähler, E., Kruse, J., Kampling, H., Beutel, M.E. (2023). Does loneliness lie within? Personality functioning shapes loneliness and mental distress in a representative population sample. Journal of Affective Disorders Reports. Volume 12, 100486. https://doi.org/10.1016/j.jadr.2023.100486
Fagan, A.A. (2020). Child Maltreatment and Aggressive Behaviors in Early Adolescence: Evidence of Moderation by Parent/Child Relationship Quality. First Published September 12, Vol 25, Issue
Gökmen, A., Kelly-Ann, A. (2022). Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being , Psychology, Health & Medicine, 27:4, 803-814, DOI:10.1080/13548506.2021.1876892
Golaszewski, NM., LaCroix, AZ., Godino, JG., Allison, MA., Manson, JE., King, JJ., Weitlauf, JC., Bea, JW., Garcia, L., Kroenke, CH., Saquib, N., Cannell, B., Nguyen, S., Bellettiere, J. (2022). Evaluation of social isolation, loneliness, and cardiovascular disease among older women in the US. JAMA Network Open.;5(2): e2146461–e2146461. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.46461.
Gorinelli, S., Gallego, A., Lappalainen, P., & Lappalainen, R. (2022). Psychological Processes in the Social Interaction and Communication Anxiety of University Students: The Role of Self-Compassion and Psychological Flexibility. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 22(1), 5-19. https://www.ijpsy.com/volumen22/num1/603.html
Groarke, J. M., McGlinchey, E., McKenna-Plumley, P. E., Berry, E., Graham-Wisener, L., Armour, CH. (2021). Examining temporal interactions between loneliness and depressive symptoms and the mediating role of emotion regulation difficulties among UK residents during the COVID-19 lockdown: Longitudinal results from the COVID-19 psychological wellbeing study. Journal of Affective Disorders. Volume 285, Pages 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.02.033
Gross J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion 20, 1–11. 10.1037/emo0000703
Gubler, DA., Makowski, LM., Troche, SJ., Schlegel, K. (2021). Loneliness and Well-Being During the Covid-19 Pandemic: Associations with Personality and Emotion Regulation. J Happiness Stud. 22(5):2323-2342. doi: 10.1007/s10902-020-00326-5. Epub 2020 Oct 20
Hessels, CJ., van den Berg, T., Lucassen, SA., Laceulle, OM., van Aken, MAG. (2022). Borderline personality disorder in young people: associations with support and negative interactions in relationships with mothers and a best friend. Borderline Personal Disord Emot Dysregul. 6;9(1):2. doi: 10.1186/s40479-021-00173-7
Hickin, N., Käll A., Shafran, R., Sutcliffe, S., Manzotti, G., Langan, D. (2022). The effectiveness of psychological interventions for loneliness: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. Volume 88, 102066. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2021.102066
Holstein, B. E., Pant, S. W., Ammitzbøll, J., & Pedersen, T. P. (2021). Social inequality in parent–infant relations: Epidemiological study of community nurse records. Scandinavian Journal of Public Health, July 2020, 140349482098313. 10.1177/1403494820983137.
Kalia, V., Knauft, K., Hayatbini, N. (2020). Cognitive flexibility and perceived threat from COVID-19 mediate the relationship between childhood maltreatment and state anxiety. PLoS One. 11;15(12): e0243881. doi:10.1371/journal.pone.0243881
Karagiannopoulou, E., Desatnik, A., Rentzios, C. (2022). The exploration of a ‘model’ for understanding the contribution of emotion regulation to students learning. The role of academic emotions and sense of coherence. Curr Psychol. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03722-7McRae K
Kobylińska, D., Lewczuk, K., Wizła, M., Marcowski, P., Blaison, C., Kastendieck, T., Hess, U. (2023). Effectiveness of emotion regulation strategies measured by self-report and EMG as a result of strategy used, negative emotion strength and participants' baseline HRV. Sci Rep. Apr 17;13(1):6226. doi: 10.1038/s41598-023-33032-2
Kochendorfer LB, Kerns KA. (2017). Perceptions of Parent-Child Attachment Relationships and Friendship Qualities: Predictors of Romantic Relationship Involvement and Quality in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 46(5):1009-1021. DOI:10.1007/s10964-017-0645-0. PMID: 28213745.
Kross, E., and Ayduk, O. (2017). “Self-distancing: theory, research, and current directions”, in Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 55, ed J. M. Olson (Cambridge, MA: Academic Press), 81–136. doi: 10.1016/bs.aesp.2016.10.002
Lopez, R. B., Courtney, A. L., Liang, D., Swinchoski, A., Goodson, P., & Denny, B. T. (2024). Social support and adaptive emotion regulation: Links between social network measures, emotion regulation strategy use, and health. Emotion. 24(1):130-138. https://doi.org/10.1037/emo0001242
Mathur A, Li JC, Lipitz SR, Graham-Engeland JE. (2022). Emotion Regulation as a Pathway Connecting Early Life Adversity and Inflammation in Adulthood: a Conceptual Framework. Advers Resil Sci. 2022;3(1):1-19. doi: 10.1007/s42844-022-00051-3
McRae K., Gross J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion .20, 1–11. 10.1037/emo0000703
Montag, C., Demetrovics, Z., Elhai, J. D., Grant, D., Koning, I., Rumpf, H. J., ... & van den Eijnden, R. (2024). Problematic social media use in childhood and adolescence. Addictive behaviors, 107980. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.107980
Neff, K., & Germer, C. (2024). Mindful Self-Compassion for Burnout. Guilford Publications.
Preece D. A., Becerra R., Hasking P., McEvoy P. M., Boyes M., Sauer-Zavala S., et al. (2021). The emotion regulation questionnaire: psychometric properties and relations with affective symptoms in a United States general community sample. J. Affect. Disord. 284, 27–30. doi:10.1016/j.jad.2021.01.071.
Reinhard, M.A., Nenov-Matt, T. & Padberg, F. Loneliness in Personality Disorders. Curr Psychiatry Rep 24, 603–612 (2022). https://doi.org/10.1007/s11920-022-01368-7
Russell, D., Peplau, LA., Cutrona, CE. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: concurrent and discriminant validity evidence. Journal of personality and social psychology. 39(3):472.
Seifert A., Hassler B. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on loneliness among older adults. Front Sociol. 2020; 5:1–6. doi: 10.3389/fsoc.2020.590935
Serrano-Pintado I, Escolar-Llamazares MC, Delgado-Sánchez-Mateos J. (2022). Pilot Study on the Effects of the Teaching Interpersonal Skills Program for Teens Program (PEHIA). Front Psychol.11; 13:764926. doi: 10.3389/fpsyg.2022.764926. PMID: 35222180
Shayegh Borojeni, B., Manshaee, G., & sajjadian, I. (2019). Comparing the effects of teen-centric mindfulness and emotion regulation trining on aggression and anxiety in type II with bipolar disorder female adolescent. Psychological Achievements, 26(2), 67-88. doi:10.22055/psy.2019.30660.2387
Tindle R, Hemi A, Moustafa AA. (2022). Social support, psychological flexibility and coping mediate the association between COVID-19 related stress exposure and psychological distress. Sci Rep. May 23;12(1):8688. doi:10.1038/s41598-022
Uddin, M. R., Hasan, M. M., & Abadi, N. (2022). Do intangible assets provide corporate resilience? New evidence from infectious disease pandemics. Economic Modelling, 110, 105806.
Verity, L., Yang, K., Nowland, R., Shankar, A., Turnbull, M., & Qualter, P. (2022). Loneliness from the adolescent perspective: A qualitative analysis of conversations about loneliness between adolescents and childline counsellors. Journal of Adolescent Research. ISSN 0743-5584.
Wang, Y., Jiang, W. & Wu, L. (2023). Association between age and loneliness in different residential type and gender groups: evidence from China. BMC Psychiatry. 23, 43. https://doi.org/10.1186/s12888-023-04525-1
Xu, X., Wu, Y., Xu, Y., Ding, M., Zhou, S., & Long, S. (2023). The role of parent-child attachment, hostile attribution bias in aggression: a meta-analytic review. Trauma, violence, and abuse. 25(3):2334-2347. https://doi.org/10.1177/15248380231210920
Ye B, Chen X, Zhang Y, Yang Q. (2022). Psychological flexibility and COVID-19 burnout in Chinese college students: A moderated mediation model. J Contextual Behav Sci. Apr; 24:126-