مقایسه نشخوار خشم و تعارض بین فردی در محیط کار بین کارکنان با و بدون نشانگان افسردگی
محورهای موضوعی : روانشناسی صنعتی-سازمانی
مهدی زهره وند
1
,
زهرا رضایی
2
,
پرویز صباحی
3
*
1 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسه مقایسه نشخوار خشم و تعارض بین فردی در محیط کار بین کارکنان با و بدون نشانگان افسردگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی – مقایسهای و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه مورد نظر کلیه کارکنان دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و دانشگاه پیام نور اراک در سال 1400 بود که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس 112 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 56 نفری با و بدون نشانگان افسردگی جایگزاری شدند. دادهها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره و با نرم افزار آماری spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین مولفههای پس فکرهای خشم، افکار انتقام، خاطرههای خشم و تعارض با همکار بین دو گروه با و بدون نشانگان افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که گروه با نشانگان افسردگی تمامی این مؤلفهها نمرات بالاتری را نسبت به گروه بدون نشانگان افسردگی کسب کرده بودند. بین دو مؤلفه شناختن علتها و تعارض با سرپرست تفاوت معناداری بین این دو گروه مشاهده نشد (05/0p<). می-توان گفت که با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر افسردگی در محیط کار (مانند خشم و تعارضات موجود در محیط کار) میشود از افسردگی در کارکنان جلوگیری کرد.
The aim of the present study was to compare the rumination of anger and interpersonal conflict in the workplace between employees with and without depression symptoms. The present research method was descriptive and causal-comparative and practical in terms of its purpose. The target population was all the employees of Arak University, Islamic Azad University of Arak Branch and Payam Noor University of Arak in 1400. Based on available sampling method, 112 people were selected and placed in two groups of 56 people with and without depression symptoms. The data were analyzed through multivariate variance analysis and SPSS-23 statistical software. The results showed that there is a significant difference between the components of thoughts of anger, thoughts of revenge, memories of anger and conflict with colleagues between the two groups with and without depression symptoms. So that the group with depression symptoms had obtained higher scores of all these components than the group without depression symptoms. There was no significant difference between these two groups between the two components of knowing the causes and conflict with the supervisor (p<0.05). It can be said that by identifying factors affecting depression in the workplace (such as anger and conflicts in the workplace), depression in employees can be prevented.