پیش بینی آسیب پذیری روانشناختی دانشجویان بر اساس صفات تاریک شخصیت و اعتیاد به فضای مجازی
محورهای موضوعی : روانشناسیسعید نجارپور استادی 1 * , روژین رضازاده 2
1 - گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از اجرای پژوهش حاضر پیش بینی آسیب پذیری روانشناختی بر اساس صفات تاریک شخصیت و اعتیاد به فضای مجازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در سال تحصیلی 02-1401 بود. به همین منظور، از بین جامعه مورد نظر 322 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند و پرسشنامه های آسیب پذیری روانشناختی (نجاریان و داودی، 1380)، مدل صفات چهارگانه تاریک شخصیت (یوسفی و ایمانزاد، 1397) و اعتیاد به فضای مجازی (یانگ، 1998) در مورد آنان اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون (همزمان) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین صفات تاریک شخصیت و اعتیاد به فضای مجازی با آسیب پذیری روانشناختی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد (01/0˂P). در ضمن مشخص شد که صفات جامعه ستیزی و دیگر آزاری و اعتیاد به فضای مجازی می توانند آسیب پذیری روانشناختی دانشجویان را پیش بینی کنند (01/0˂P). بنابراین نتیجه گرفته می شود که اعتیاد به فضای مجازی، صفات جامعه ستیزی و دیگر آزاری توان پیش بینی آسیب پذیری روانشناختی دانشجویان را دارند. یافته ها نشان داد که بین صفات تاریک شخصیت و اعتیاد به فضای مجازی با آسیب پذیری روانشناختی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد (01/0˂P). در ضمن مشخص شد که صفات جامعه ستیزی و دیگر آزاری و اعتیاد به فضای مجازی می توانند آسیب پذیری روانشناختی دانشجویان را پیش بینی کنند (01/0˂P).
The purpose of the current research was to predict psychological vulnerability based on dark personality traits and addiction to virtual space of students of Islamic Azad University, Shabestar branch in the academic year of 2022-23. For this purpose, 322 students were selected from among the target population by stratified random sampling method and psychological vulnerability questionnaire (Najarian and Davoudi, 2001), four dark personality traits model questionnaire (Yousefi and Imanzad, 2018) and addiction questionnaire to virtual space (Yang, 1998) was implemented about them. The descriptive research method was correlation type. Data were analyzed using Pearson's correlation and regression. The findings showed that there is a positive and significant relationship between dark personality traits and cyberspace addiction with psychological vulnerability (P˂0.01). In addition, it was found that psychopathy trait, sadism trait and addiction to virtual space can predict the psychological vulnerability of students (P˂0.01). Therefore, it is concluded that cyberspace addiction, psychopathy trait and sadism trait can predict the psychological vulnerability of students.