نقش تمیزی تمایزیافتگی خود و بیاعتبارسازی هیجانی ادراک شده در اختلال علائم جسمی نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسیاسماعیل سلیمانی 1 * , آرزو قاسم خانلو 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران؛ کارشناس سلامت روان، معاونت بهداشت، دانشکده علوم پزشکی خوی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شکایتهای جسمی در بین نوجوانان شایع است و عوامل هیجانی نقش مهمی در بروز و تشدید آن دارند. پس هدف پژوهش تعیین نقش تمییزی تمایزیافتگی خود، بیاعتبارسازی هیجانی ادراکشده در نشانههای اختلال علائم جسمی است. پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی هست. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر خوی تشکیل میدهند که 265 نفر به شکل خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تجربه علائم جسمی (SSEQ)؛ مقیاس بیاعتبارسازی هیجانی ادراکشده (PIES) و نسخه کوتاه سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI-Sf) جمعآوریشده و بعد از واردکردن در SPSS-22 با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین نشانههای اختلال علائم جسمی با بیاعتبارسازی هیجانی درک شده (46/0)، واکنشپذیری هیجانی (51/0)، همآمیختگی با دیگران (42/0)، برش هیجانی (32/0) و جایگاه من (28/0) ارتباط معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که بیاعتبارسازی هیجانی ادراکشده، واکنشپذیری هیجانی و همآمیختگی با دیگران 52 درصد از تغییرات اختلال علائم جسمانی را پیشبینی میکنند که در سطح 05/0 معنادار است. نتایج نشاندهنده نقش نبود درک هیجانی و نبود تمایزیافتگی در نشانههای اختلال علائم جسمانی بود، پیشنهاد میشود برای نوجوانان آموزشهای لازم در زمینه ابراز هیجانی و تمایزیافتگی خود داده شود تا تجارب هیجانی خود سرکوب و به شکل جسمانی ابراز ننمایند.
Physical symptoms are common complaints among teenagers, and emotional factors play an important role in the occurrence and exacerbation of physical symptoms. Therefore, the aim of the research is to investigate the role of self-differentiation, perceived emotional invalidation in the symptoms of physical symptoms disorder. The current research is a type of correlation design. The statistical population consists of all the students of the second secondary school in Khoy city, 265 of whom were selected in a multi-stage cluster. Data using physical symptom experience questionnaires (SSEQ); Perceived emotional invalidation (PIES) and short version of self-differentiation (DSI-Sf) were collected and analyzed after entering into SPSS using correlation coefficient test and stepwise regression. The results of the present study showed that between the symptoms of physical symptoms disorder with perceived emotional invalidation (0.46), emotional reactivity (0.51), mixing with others (0.42), emotional cutting (0/32) and my position (0/28) there is a significant correlation at the 0/05 level. The results of stepwise regression analysis showed that perceived emotional invalidation, emotional reactivity and integration with others predict 52% of changes in physical symptoms disorder, which is significant at the 0.05 level. The results showed the role of lack of emotional understanding and lack of differentiation in the symptoms of physical symptoms disorder, it is suggested that teenagers should be given the necessary training in the field of emotional expression and differentiation so that they do not suppress their emotional experiences and express them physically.