بررسی نقش واسطه¬گری شناخت اجتماعی در بین ذهن آگاهی و اشتیاق تحصیلی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولی
معراج درخشان
1
*
,
محسن علیزاده
2
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای فردی شناخت اجتماعی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش¬آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 03-1402 تشکیل ¬دادند که از این میان تعداد 278 نفر (124 دختر و 154 پسر) به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران، ذهن¬آگاهی براون و ریان و اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران استفاده شد. برای بررسی روایی مقیاس¬ها از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از مطلوب بودن روایی و پایایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد، ذهن¬آگاهی تاثیر معنادار بر شناخت اجتماعی دارد. شناخت اجتماعی نیز دارای تاثیر معنادار بر اشتیاق تحصیلی بود. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. ذهن¬آگاهی اشتیاق
The purpose of the present study was to investigate the antecedents and consequences of individual social cognition in the form of a causal model. The research method was correlation and structural equations. The statistical population of the research was formed by all the students of Shahid and Isargar schools in Shiraz in the academic year of 1402-03, of which 278 people (124 girls and 154 boys) were selected by multi-stage cluster sampling method. became To collect data, Nejati et al.'s social cognition scale, Brown and Ryan's mindfulness scale, and Wang et al.'s passion for school were used. To check the validity of the scales, confirmatory factor analysis was used, and Cronbach's alpha coefficient was used for reliability, and the results indicated that the validity and reliability were favorable. Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient and structural equation test were also used to analyze the data. The findings showed that mindfulness has a significant effect on social cognition. Social cognition also had a significant effect on academic enthusiasm. Social cognition was also able to mediate between mental awareness and academic enthusiasm. Conclusion: In general, it can be concluded that mind-awareness and academic enthusiasm are two of the main factors for investigating the antecedents and consequences of academic enthusiasm. Keywords: social cognition, mental awareness, academic enthusiasm. In general, it can be concluded that mind-awareness and academic enthusiasm are two of the main factors for investigating the antecedents and consequences of academic enthusiasm. Keywords: social cognition, mental awareness, academic enthusiasm. Keywords: social cognition, mental awareness, academic enthusiasm.