the relationship between parents' parenting styles and the perceived stress of sixth grade female students in Tabriz city
fatemeh habibi
1
(
Department of Psychology, University of Seraj, Tabriz, Iran
)
narges pourtaleb
2
(
Department of Psychology & Counseling, University of Farhangian, Tehran, Iran
)
Keywords: perceived stress, authoritatively parenting style, authoritarian parenting style, permissive parenting style ,
Abstract :
The purpose of this study was to determine the relationship between parents' parenting styles and the perceived stress of female students. The method of the current research was correlational. For this purpose, among all sixth grade female students in one district of Tabriz city and their parents, 301 were selected by random cluster sampling method and tested using Cohen's questionnaire (1983) and Bamrind's questionnaire (1967). Multiple regression test was used to analyze the data. The results of simultaneous regression analysis showed that among parenting styles of parents, there is a negative and significant relationship between authoritative parenting style and perceived stress at a significant level (p<0.05). And there is a positive and significant relationship between authoritarian parenting style and perceived stress at a significant level (p<0.05). But there is no significant relationship between permissive parenting style and perceived stress. According to the findings and the importance of parents' parenting styles, it is suggested to provide a suitable platform for teaching parenting styles to families
ابوالمعالی، خدیجه؛ هاشمیان، کیانوش؛ و اعرابیان، اقدس. (1398). تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط والد- فرزند با میانجی¬گری تاب¬آوری و توانایی حل¬مسئله. مجله روانشناسی، 23(1): 50-65.
اسکندری، ریحانه؛ حجازی، الهه؛ و نقش، زهرا. (1402). ادراک از سبک¬های والدگری و مولفه¬های شکوفایی در پیش-بزرگسالی: نقش واسطه¬ای راهبردهای مدیریت زندگی. مجله روانشناسی، 27(3): 251-262.
اسلامی نسب، علی. (1399). روانشناسی اعتمادبه نفس. تهران: انتشارات مهرداد.
اکرمی، لیلا؛ ملک¬پور، مختار؛ و عابدی، احمد. (1399). نقش واسطه¬ای سبک¬های فرزندپروری والدین با مشکلات دوره بلوغ. مجله روانشناسی، 24(4): 395-416.
امیری، مهدی؛ دودمان، پروانه؛ و پرتابیان، اکبر. (1393). بررسی رابطه¬ی سبک¬های فرزند پروری والدین با خلاقیت دانش¬آموزان. اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی تهران.
اعتصامی پور، راضیه؛ زارع بهرام آبادی، مهدی؛ و فریبرز، باقری. (1399). رابطه میان الگوهای ارتباطی والد- فرزند و مهارت¬های ارتباطی، با میانجی¬گری مدیریت هیجانی، عزت¬نفس و مدل¬یابی ساختاری. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 15(33): 135-111.
بشارت، محمدعلی؛ عزیزی، کاخ؛ و پورشریفی، حمید. (1390). رابطه سبک¬های فرزندپروری و کمال¬گرایی کودکان در نمونه¬ای از خانواده¬های ایرانی. خانواده پژوهی، 7 (26): 16-145.
توزنده جانی، حسن؛ توکلی زاده، جهانشیر؛ و لگزیان؛ زهرا. (1390). اثربخشی فرزندپروری تکنیک¬های روی خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی پیام نور و دانشگاه آزاد نیشابور. طب داخلی روز، (2): 64-56.
حسینی هاشمی، مهسا. (2022). رابطه استرس ادراک شده با رضایت شغلی پرستاران. مجله روانشناسی و علوم رفتاری ایران، 30(1): 7-1.
جعفریزاده سکه، عادله؛ و قهرمان، فائزه. (۱۴۰۲). نقش کیفیت زندگی در مدرسه در پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه. بابل.
حیدری فارسانی، نسیم؛ مقیمیان، مریم؛ حیدری، الهه؛ کوراوند، ژاله؛ حیدری، فرنگیس؛ رئیسی،هادی؛ و همکاران. (1401). بررسی ارتباط بین استرس شغلی و کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بخش¬های کرونا و عمومی در طول پاندمی کرونا. مجله توسعه پرستاری در سلامت، 13(3): 24-14.
خانجانی، زینب؛ اسماعیلی انابق، بهمن؛ و غلام زاده، مجتبی. (۱39۱). نقش شیوههای فرزندپروری در پیشبینی افکار اضطرابی و علائم وسواسی فکری و عملی نوجوانان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 20(1): 48-39.
خلعتبری، جواد؛ و عاشوری، آلاله. (1391). بررسی رابطه بین هویت کسب شده, شیوه فرزند پروری ادراک شده و میزان امید به زندگی با استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دبیرستان¬های سماء استان گیلان. روانشناسی تربیتی، 3(1): 108-99.
رستمی، مهدی؛ و سعادتی، نادره. (1397). نقش سبک¬های فرزندپروری مادر در پیش¬بینی نافرمان مخالف رفتار، خلق و خو و اختلالات اضطراب جدایی در میان دانش¬آموزان. مجله تحقیقات و سلامت، 8(5): 424-418.
زارعی، علی.(2010). بررسی رابطه شیوه¬های فرزندپروری والدین با نوجوان مجرمان در رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس کلونینجر. مجله شهید صدوقی دانشگاه علوم پزشکی یزد، 8 (3): 224-220.
سعیدی¬فر، محمد؛ و سعیدی¬فر، عهدیه. (1401). بررسی نقش سبک¬های فرزندپروری در پیش¬بینی سلامت روان دانش-آموزان با میانجی¬گری هوش معنوی. فصلنامه ایده¬های نوین روانشناسی، 15(19): 1-17.
کلانتری، خلیل. (1389). پردازش و تحلیل داده¬ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی. تهران: فرهنگ صبا.
مرادیان، جلال؛ عالی پور، سیروس؛ و شهنی ییلاق، منیجه. (1393). رابطه علی بین سبک¬های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت. روانشناسی خانواده، 1(1): 74-63.
Bitaraf, S., Shaeeri, M. R., & Hakim Javadi, M. (2010). Social phobia, parenting styles, and perfectionism.
Chao, R. C. L. (2012). Managing perceived stress among college students: The roles of social support and dysfunctional coping. Journal of college counseling, 15(1), 5-21.
Chen, X., Dong, Q., & Zhou, H. (1997). Authoritative and authoritarian parenting practices and social and school performance in Chinese children. International journal of behavioral development, 21(4), 855-874.
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of health and social behavior, 385-396.
Garcia, O. F., Fuentes, M. C., Gracia, E., Serra, E., & Garcia, F. (2020). Parenting warmth and strictness across three generations: Parenting styles and psychosocial adjustment. International Journal of environmental research and public health, 17(20), 7487.
Leonard, K. S., Evans, M. B., Kjerulff, K. H., & Downs, D. S. (2020). Postpartum perceived stress explains the association between perceived social support and depressive symptoms. Women's Health Issues, 30(4), 231-239.
Li, R., Huang, C., Guan, B., Du, J., Zhao, M., & Liu, S. (2023). The negative impact of loneliness and perceived stress on mental health during two-month lockdown in Shanghai. Journal of Affective Disorders, 335, 377-382.
Liu, C., & Rahman, M. N. A. (2022). Relationships between parenting style and sibling conflicts: A meta-analysis. Frontiers in psychology, 13, 936253.
McCoby, E. E. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. Handbook of child psychology, 4, 1-101.
Martínez, I., García, J. F., & Yubero, S. (2007). Parenting styles and adolescents' self-esteem in Brazil. Psychological reports, 100(3), 731-745.
Mishra, P. I. N. K. I., & Kiran, U. V. (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. Int J Appl Home Sci, 5(1), 117-23.
Moon, S. J., & Bai, S. Y. (2020). Components of digital literacy as predictors of youth civic engagement and the role of social media news attention: the case of Korea. Journal of Children and Media, 14(4), 458-474.
Pekrun ,R. (2005). Progress and open problems in education Emotion research. Learning and Instruction, 15, 479-506.
Pickering, J. A., & Sanders, M. R. (2016). Reducing child maltreatment by making parenting programs available to all parents: A case example using the Triple P-Positive Parenting Program. Trauma, Violence, & Abuse, 17(4), 398-407.
Purnama, S., Wibowo, A., Shandy N., Bagus. Faizatul, F., Qonitah Aziz, H. (2022). Do parenting styles and adolescent Y0uth. International Journal of Adoles, 26(1), 449-459.
Sayed Shirazi, M. (2004). The relationship between Parents educationa styles Youths formation of religious identity type. Unpublished Master’s and Thesis in counseling.Allameh university.
Steinberg, L., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child development, 63(5), 1266-1281.
Vigdal, J. S., & Brønnick, K. K. (2022). A systematic review of “helicopter parenting” and its relationship with anxiety and depression. Frontiers in psychology, 13, 872981.
Tiwari, A. P. (2022). Authoritative Parenting: The Best Style in Children’s Learning. American Journal of Education and Technology, 1(3), 18-21.
Yananda, M., Jiangliang, Q., Chen, C. (2020). The relationships between child maltreatment and child behavior problems. Comparative study of Malawi and China. Child. Youth Serv. Rev, 105533.
Zhou, Q., Eisenberg, N., Wang, Y., & Reiser, M. (2004). Chinese children's effortful control and dispositional anger/frustration: relations to parenting styles and children's social functioning. Developmental psychology, 40(3), 352.