رابطه انگيزش يادگيری و سرزندگی تحصيلی با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجیگري اهمالكاری تحصيلی
محورهای موضوعی : روانشناسی
نرگس پورطالب
1
,
وحید واحدی قره بابا
2
*
,
فاطمه نورکجوری
3
,
هادی اکبری نژاد
4
1 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز. تبریز، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر رابطه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي با اضطراب امتحان دانشجويان با ميانجيگري اهمال كاري تحصيلي بود. اين پژوهش از لحاظ هدف بنيادي و از نظر روش پژوهش توصيفي- همبستگي از نوع تحليل مسير است. جامعه آماري پژوهش حاضر كليه دانشجويان موسسه آموزش عالي سراج در سال تحصيلي 1401-1400 بودند. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان 350 نفر بود که به روش نمونه¬گيري دردسترس انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفتند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1988)، پرسشنامه سرزندگي تحصيلي حسين چاري و دهقاني زاده (1391) و انگيزش يادگيري كاشيف و همكاران (2013) و پرسشنامه اهمال كاري سولومن و راثبلوم (1984) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير انجام شد. نتايج پژوهش نشان داد كه انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي بر اضطراب امتحان و اهمال كاري تحصيلي در دانشجويان اثر مستقيم و منفي دارد. همچنين اهمال كاري بر اضطراب امتحان دانشجويان اثر مستقيم و مثبت دارد. نتايج نشان داد كه اثر غيرمستقيم سرزندگي تحصيلي و انگيزش يادگيري از طريق اهمال¬كاري تحصيلي بر اضطراب امتحان منفي و معني¬دار است. بنابراين توجه به انگيزش يادگيري و سرزندگي تحصيلي نقش مهمي در اضطراب امتحان دانشجويان دارند.
The aim of the present study was the relationship between learning motivation and academic vitality with students' exam anxiety with the mediation of academic procrastination. This research is based on the basic purpose and descriptive-correlation research method of structural equations. The statistical population of the present study was all the students of Siraj Higher Education Institute in the academic year of 2021-2022. According to Morgan's table, the statistical sample of this research was 350 people who were selected and studied using the available sampling method. Sarason's test anxiety questionnaire (1988), Hossein Chari and Dehghanizadeh's academic vitality questionnaire (2013), Kashif et al.'s (2013) learning motivation questionnaire, and Solomon and Rothblum's procrastination questionnaire (1984) were used to collect data. Data analysis was done with Pearson's correlation coefficient and structural equation analysis. The results of the research showed that learning motivation and academic vitality have a direct and negative effect on exam anxiety and academic procrastination in students. Also, procrastination has a direct and positive effect on students' exam anxiety. The results showed that the indirect effect of academic vitality and learning motivation through academic procrastination on exam anxiety is negative and significant. Learning motivation and academic vitality play an important role in exam anxiety students.