تجربه زیسته نوجوانان تک فرزند در تعاملات بین فردی
محورهای موضوعی : روانشناسی خانوادهحسین بروجردی 1 , عباس جواهری 2 * , یاسر مدنی 3
1 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضرشناسایی تجربهی زیستهی نوجوانان تک فرزند بود. این پژوهش کیفی به شیوهی پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته انجام شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر نوجوانان تک فرزند ساکن تهران بودند. فرایند مصاحبهها تا زمان به اشباع رسیدن دادهها ادامه پیدا کرد و در نهایت با ۱۴ شرکتکننده به اشباع رسید. روش انتخاب شده برای تحلیل دادههای به دست آمده، روش هفت مرحلهای کلایزی بود. یافته های حاصل از پژوهش حاضر چهار طبقهی اصلی ادراک نسبت به خود، تعاملات بین فردی در خانواده، تعاملات بین فردی با دوستان و تعاملات بین فردی در مدرسه را ارائه داد. همچنین 8 زیر طبقه در این پژوهش وجود دارد که 55 سازهی مفهومی از دیگر یافتههای حاصل از این پژوهش را نشان میدهد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه تک فرزندی دورهای است که میتواند برای افراد و به طور خاص نوجوانان مزایایی را به همراه داشته باشد اما درعمل نوجوانان تک فرزند با چالشها و مسائل متعددی روبرو بوده اند. به نظر میرسد متخصصین سلامت روان با بهرهگیری از نتایج این پژوهش میتوانند به درک عمیقتر و بهتری از نوجوانان تک فرزند دست پیدا کنند.
The purpose of the present research was to identify and explain the lived experience of single-child adolescent. This qualitative research was conducted in a phenomenological way with purposeful sampling through semi-structured interviews. The statistical population of the current study was single-child adolescent living in Tehran. The process of interviews continued until the saturation of the data was reached 14 participants. The method chosen for the analysis of the obtained data was the seven-step Claysey method. The findings of the present research provide four main categories of self-perception, interpersonal factors in the family, interpersonal factors with friends and interpersonal factors in school. We have 8 sub-categories obtained from this research. Also, 55 conceptual structures were among other findings of this research. The results of the present study showed that although single parenthood is a period that can bring benefits to individuals, especially teenagers, but in practice single parent teenagers have faced many challenges and issues. It seems that mental health experts can gain a deeper and better understanding of single-child teenagers by using the results of this research.